رویکرد پراکنده به دیجیتال دیگر برای شرکتهایی که میخواهند در ایجاد ارزش کسبوکار و ارائه تجربیات مشتریمحور موفق باشند، کارساز نخواهد بود. شرکتهایی که «دیجیتال را جاری میسازند[۱]»، قابلیتهای دیجیتال را بهصورت موقت و بدون چشمانداز منسجم به کار میگیرند. «دیجیتالی بودن[۲]» به معنای طراحی و اجرای یک استراتژی دیجیتال متمایز و گنجاندن آن در دیانای سازمان است.
شکل ۱٫ پیشرفت از «جاریسازی دیجیتال » به «دیجیتالی بودن»
همانطور که در شکل یک مشاهده میشود، مراحل پیشرفت از انجام کارهای دیجیتال به دیجیتالی بودن به شرح زیر است:
- اکتشاف: از فناوریهای سنتی برای خودکارسازی قابلیتهای موجود استفاده میشود. این شبیه یک کار سرسری با دیجیتال است و هیچ تغییر واقعی در سازمان به وجود نمیآورد.
- جاریسازی: از فناوریهای دیجیتال برای گسترش قابلیتهای فعلی استفاده میشود، اما تا حد زیادی روشهای سازماندهی، عملیاتی و رفتاری مشابه قبل است.
- اینجا بهدلیل «انجام کارهای پراکنده دیجیتال» در توهم دیجیتالی بودن گیر نکنید.
- تلاش برای دیجیتالی شدن: با تغییرات پیشرفتهتر در روشهای سازماندهی، عملیاتی و رفتاری، از فناوریهای دیجیتال استفاده میشود. این کار منجر به هماهنگتر شدن و کاهش سیلوهای سازمانی میشود.
- (دیجیتالی) بودن: روشهای سازماندهی، عملیاتی و رفتار با محوریت دیجیتال بهینهسازی میشوند و عمیقاً با روشهای قبلی انجام کارها متفاوت هستند.
اما «دیجیتالی بودن» واقعی، در مقیاس بزرگ به چه معناست؟
دیجیتال در مقیاس بزرگ به این معنی است که شرکتها در چابکی، تجزیه و تحلیل، و اتوماسیون و یکپارچهسازی دادهها سرمایهگذاری کنند. ابزارها، بدون یک برنامه برای استفاده استراتژیک از دادهها، نمیتوانند ارزش کامل دیجیتالیشدن را ارائه دهند. دیجیتالی بودن شامل موارد زیر است:
- حرکت از صرف تراکنشها به سوی ایجاد یک تجربه معنادار، متمایز، و شخصی برای مشتریان
- امکان تصمیمگیری مبتنی بر شواهد و داده
- نوسازی فرآیندها/سیستمها در کل زنجیره ارزش و در کارکردهای اصلی
- استفاده از دادهها/تحلیلها برای ایجاد بینش عملی که باعث رشد و کارایی عملیاتی میشود
- شکستن سیلوهای کارکردی جهت ایجاد تیمهای چندرشتهای توانمند و پاسخگو که تصمیمات و عملکرد سرمایهگذاری را هدایت و پیگیری میکنند.
- افزایش چابکی کسبوکار برای همگام شدن با دریای دائمی تغییرات
در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده، شرکتهای بیشتری را شاهد خواهیم بود که با چالش مقیاسکردن دیجیتال و خروج از مرحله آزمون و خطا مواجه میشوند.
منبع:
https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/br/Documents/life-sciences-health-care/deloitte-life-sciences-outlook-2022.pdf
[۱] Doing Digital
[۲] Being Digital
مقالات مرتبط:
هدف گذاری موثر برای تحول دیجیتال
چهار سطح بلوغ دیجیتال سازمانی
انتشار اپیزود یازده: مدل بلوغ دیجیتال ۲۰۲۰۰
زبدگی دیجیتال چیست؟