رهبری تحول فرهنگی در سازمان

رهبری تحول فرهنگی در سازمان

تحول فرهنگی زمانی آغاز می‌شود که یک سازمان تشخیص دهد فرهنگ کنونی آن با چشم‌انداز، مأموریت، ارزش‌های اصلی و اهداف استراتژیک خود هماهنگ نیست. این ناهماهنگی به رهبری سیگنال می‌دهد که فرهنگ به مانعی برای دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان تبدیل شده است. تحول فرهنگی زمانی اتفاق می‌افتد که سازمان درگیر فرآیندی می‌شود تا فرهنگ را با چشم‌انداز، ماموریت و ارزش‌های اصلی خود برای دستیابی به اهداف استراتژیک خود هماهنگ کند. این در واقع شکلی از تحول سازمانی است.

همچنین تعاریف دیگری از تحول فرهنگی وجود دارد:

«تحول فرهنگی تغییری است که می‌تواند در کل یک سازمان یا در بخش‌ها و تیم‌ها رخ دهد. این امر مستلزم تغییر درون، ذهن و مهارت‌های نیروی کار برای حمایت از فرهنگ مورد نظر است. افراد ابتدا باید باور (درون) برای تغییر رفتار خود را داشته باشند. سپس، آنها باید بفهمند که تغییر رفتار چگونه است (ذهن) و ابزار (مهارت) لازم برای تغییر را داشته باشند.»

هنگامی که نیاز به تحول فرهنگی را تشخیص دادید، چه مراحلی را باید انجام دهید تا مطمئن شوید که تحول شما موفق است؟ مراحل زیر بر اساس مدل کوتر است که علیرغم کاستی‌هایی که دارد، می‌تواند برای مدیریت تحول فرهنگی مفید باشد.چ

۱- مشخص کنید که فرهنگ شما چگونه باید تغییر کند

با این شروع کنید که بفهمید فرهنگ فعلی شما در چه وضعیتی است و بر چه چیزی بنا شده است. به اهداف سازمان خود نگاه کنید و به دنبال راه‌هایی باشید که به فرهنگ کمک کند تا به بعد جدیدی تکامل یابد که از اهداف استراتژیک و نیازهای نیروی کار شما به طور مؤثرتری پشتیبانی می‌کند.

۲- از حمایت رهبری برخوردار شوید

کارکنان از رهبران الهام می‌گیرند و رفتارها، باورها و دیدگاه‌های آنها را منعکس می‌کنند. به همین دلیل است که تیم رهبری کلید تنظیم هنجارهای رفتاری در سازمان است. این هنجارها باید ارزش‌های سازمان را منعکس کنند.

بنابراین، بسیار مهم است که هر سطح از رهبری – از پایین‌ترین تا بالاترین سطح – با الگوبرداری از رفتارهای مطلوب و پذیرش سیستم‌های جدید، از تحول حمایت کند.

۳- روی تغییرات رفتاری کلیدی تمرکز کنید

چشم‌اندازی ایجاد کنید که همه افراد شرکت بتوانند آن را درک کنند و برای تعیین اهداف به خاطر بسپارند. مداخلات خود را بر روی چند تغییر رفتاری حیاتی که می‌خواهید داشته باشید، قرار دهید. بنابراین، اگر می‌خواهید فرهنگ سلسله‌مراتبی سازمان خود را تغییر دهید، باید بر انجام کارها با یکدیگر (تشکیل تیم، اهمیت افراد)، تعهد، توانمندسازی، انسجام و مشارکت تمرکز کنید. سپس، این رفتارهای جدید را در سیستم مدیریت عملکرد خود بگنجانید تا بتوانید به طور موثر آنها را اندازه‌گیری کرده و توسعه دهید.

۴- مداخلات رسمی و غیررسمی اجرا کنید

رویکردهای رسمی در تحول فرهنگی شامل تغییر سیاست یا ایجاد سیاست جدید، معرفی معیارهای جدید و مشوق‌هایی برای دستیابی به نتایج مطلوب می‌شود. برعکس، مداخلات غیررسمی شامل تعاملات غیررسمی بین مدیران و کارکنان و فرصت‌هایی برای مشارکت است.

۵- تغییر را به‌طور موثر اطلاع‌رسانی کنید

در مورد تغییراتی که می‌خواهید به آن دست یابید شفاف باشید، به نگرانی‌های کارمندان رسیدگی کنید و اجازه دهید آن‌ها این نگرانی‌ها را بیان کنند. مهم نیست چقدر پیشرفته هستیم، هیچ چیز قدرتمندتر از ارتباطی نیست که شفاف، صادقانه و سازگار باشد. این نوع ارتباط باعث ایجاد اعتماد می‌شود و کارمندان را در این فرآیند مشارکت می‌دهد. از موثرترین‌ راه برای همراه‌کردن گروه‌های مختلف (نسلی، فرهنگی و جغرافیایی) در سازمان خود آگاه باشید و کمپین ارتباطی خود را بر اساس آن هماهنگ کنید.

۶- بر موانع غلبه کنید

موانع موفقیت را دریابید و در سازمان خود به آن رسیدگی کنید. بسیاری از اوقات، تحول یا تغییر با مقاومت روبرو می شود. مهم است که به سرعت شناسایی کنیم که مقاومت از کجا آمده است و در جهت رفع موانع تغییر تلاش کنیم. صرف نظر از مدل تغییر استفاده شده، قهرمانان تغییر نقشی کلیدی در فرآیند تحول بازی می‌کند. قهرمانان تغییر کارکنانی در تمام سطوح سازمان هستند که فرآیند تغییر را به صورت رسمی و غیررسمی ترویج می‌کنند. به عنوان بخشی از فرآیند تغییر فرهنگی، می‌توان طراحی محل کار را برای حذف موانع فیزیکی و بازتاب فرهنگ باز جدید تغییر داد.

۷- پیروزی‌های کوتاه‌مدت را جشن بگیرید

با تعیین اهداف کوتاه‌مدت (در کنار اهداف بلند‌مدت)، دستیابی به آنها و شناخت موفقیت خود، پشتیبانی از تغییراتی را که ایجاد می‌کنید، بیشتر تقویت خواهید کرد. اهداف کوتاه‌مدت نیز پیروزی‌های سریعی را به همراه دارند. بردهای سریع‌ کارمندان را در فرآیند تحول بیشتر درگیر می‌کند و حرکت را ادامه‌دار می‌کند.

۸- در مورد تغییرات فکر کنید

پیامدهای مثبت تحول فرهنگی چیست و چگونه می‌توانید بر آن‌ها بنا کنید؟ چه کاری را می‌توانید متفاوت انجام دهید؟ این تحول چگونه بر عملکرد کسب‌وکار شما تأثیر گذاشته است؟ آیا تغییری در رفتارها و طرز فکر انتقادی ایجاد شده است؟

برای پاسخ به این سؤالات، ارزیابی دیگری از فرهنگ انجام دهید تا مشاهده کنید که چه تغییراتی ایجاد شده است و سازمان تا چه اندازه باید برای دستیابی به مشخصات فرهنگی مورد نظر خود پیش برود.

۹- تغییر را تقویت کنید

برای تغییر پایدار، باید تحول را به عنوان یک فرآیند مستمر در نظر بگیرید و با شناخت اثرات مثبت تغییر، روی تقویت بیشتر آن کار کنید. در تلاش‌های خود برای استخدام، بر استخدام افرادی تمرکز کنید که مناسب سازمان هستند. با توجه به تحولی که آغاز شده و ادامه خواهد داشت، باید به تناسب فرهنگی در فرآیند استخدام که به شناسایی عینی کاندیداهایی که مناسب فرهنگ جدید هستند کمک می‌کند، توجه داشت.

برای تقویت تحول، سازمان همچنین باید در توسعه مستمر سرمایه‌گذاری کند که شایستگی‌هایی را که از فرهنگ جدید حمایت می‌کند، ایجاد و تقویت کند.

منبع:

https://www.aihr.com/blog/cultural-transformation/

مقالات مرتبط:

توصیه‌ هایی برای ساخت فرهنگ دیجیتال

انتشار اپیزود پانزده: توسعه فرهنگ دیجیتال در سازمان‌ها

مراحل اصلی توسعه فرهنگ دیجیتال

عناصر اصلی یک فرهنگ دیجیتال

منافع اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی تحول دیجیتال ملی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this