سازمان دیجیتال چیست؟

سازمان دیجیتال

در دنیای دیجیتال هر سازمانی جهت پاسخگویی مناسب به محیط فزاینده بازار دیجیتال تغییراتی را در خود ایجاد می­‌کند. یکی از این تغییراتی که در بسیاری از سازمان­‌ها دیده می­‌شود، ورود مدگرایانه فناوری­‌های تحول‌آفرین بدون در نظر گرفتن تحلیل­‌های هزینه فایده و کارایی آن است. اما منظور از سازمان دیجیتال، تنها سازمان‌­هایی نیستند که مانند غول­‌های فناوری به صورت دیجیتالی متولد شده‌­اند، بلکه تمام سازمان­‌هایی که اقتضائات عصر دیجیتال را رعایت می­‌کنند، در مسیر سازمان دیجیتال قدم برداشته‌­اند سازمان دیجیتال به حساب می‌­آیند. انقلاب دیجیتال نحوه عملکرد سازمان­‌ها را تغییر خواهد داد با وجود اینکه سال­‌ها از مطرح شدن آن می­‌گذرد، همچنان موضوعی جدید در سازمان­‌ها به شمار می­‌آید.

برای بهتر مشخص شدن مفهوم سازمان دیجیتال در ادامه به بررسی تعاریف سازمان دیجیتال و ویژگی­‌هایی که آن را از سایر سازمان­‌ها متمایز می­‌کند، می­‌پردازیم.

سازمان دیجیتال واژه‌­ای است که با مطرح شدن تحول دیجیتال در بعد سازمانی مورد توجه قرار گرفت. اگرچه به نظر می‌­رسد تحول دیجیتال عبارتی تازه وارد در دنیای کسب‌وکار است اما در واقع می‌­توان ریشه واژه تحول دیجیتال را در کلمه تحول کسب‌وکار دانست. در سال ۱۹۹۵ تحول کسب‌وکار، تحول اساسی در منطق سازمان که منجر به تغییر در رفتار سازمان خواهد شد، تعریف شد.

پس از آن ونکاترامان در مورد تحول بر اساس توانمندسازی فناوری اطلاعات صحبت کرد که به نوعی مفهوم تحول کسب‌وکار را به کمک پتانسیل رقابتی فناوری اطلاعات و نقش برجسته آن در تحول دیجیتال پرداخت. این نوع از تحول معمولا به صورت تحول ناشی از قدرت فناوری اطلاعات درک می­‌شوند که حداقل سازمان را از سه بعد تحت تاثیر قرار می‌­دهد: فرایندها، تجربه مشتری و ساختار سازمانی. در منابع مختلف سازمان دیجیتال تعاریف متفاوتی دارد، برخی از تعاریف معتبر در ادامه آورده شده است.

بی‌­سی­‌جی (۲۰۲۰) معتقد است سازمان­‌های دیجیتال با سازمان­‌های سنتی متفاوت هستند و می‌­توانند در طیفی از سازمان دیجیتال ۱٫۰ تا سازمان دیجیتال ۳٫۰ قرار بگیرند که در بهترین حالت جاری سازی دیجیتال در آن سازمان به طور کامل انجام شده است.

دیلویت (۲۰۲۰) می‌گوید، سازمان دیجیتال مفهومی فراتر از حرکت سیستم­‌های سازمان به سمت فناوری ابری و یا در اختیار دادن ابزارهای جدید به کارکنان برای انجام کارهایشان است، سازمان دیجیتال سازمانی است که دیجیتال را در هسته خود قرار دهد و توانمندسازی محیط و فرهنگ سازمان را مورد توجه داشته باشد.

مکنزی (۲۰۲۰) بیان کرده است، سازمان­‌هایی را می­‌توان دیجیتال نامید که علاوه بر استفاده از فناوری‌­های دیجیتال کلیدی، کلمه دیجیتال در ساختار، نیروی انسانی و فرایندها خودش را به خوبی نشان دهد.

کپجمینای (۲۰۱۶) در گزارش خود بیان کرده است، به منظور ایجاد یک سازمان دیجیتال که بتواند به صورت طولانی مدت از مزایای عصر دیجیتال بهره ببرد لازم است مدیران مجموعه منحصر بفرد از قابلیت‌­های دیجیتال و توانمندی دیجیتال را در خود پرورش دهند. شاید برخی سازمان­‌ها بتوانند قابلیت­‌های دیجیتال را داشته باشند اما توانمندی دیجیتال مشخصه یک سازمان دیجیتال واقعی است.

ام‌­آی­‌تی (۲۰۱۶) معتقد است دیجیتالی کردن یک سازمان کار ساده‌­ای نیست. سازمان دیجیتال به معنای توسعه قابلیت‌های دیجیتال است که در آن فعالیت­‌ها، افراد، فرهنگ و ساختار با هم هماهنگ شده و در راستای اهداف سازمانی قرار دارند.

اسنو و همکاران (۲۰۱۷) گفته است سازمان دیجیتال به صورت مداوم در حال ارزیابی فرصت­‌های موجود، توسعه و ارائه محصولات و خدمات و تعامل با مشتریان و سایر ذی­نفعان از کانال­‌های دیجیتال هستند و از فناوری­‌های دیجیتال در تصمیم­‌گیری استفاده می­‌کنند.

آرتور دی لیتل (۲۰۱۶) بیان کرده است، سازمان دیجیتال سازمانی است تحول دیجیتال را در خود جاری کرده است به این معنی که تغییری اساسی در تعامل با مشتریان، محصولات و خدمات ارائه شده، عملیات داخلی و خلق ارزش خود ایجاد نموده است.

در گزارش والر (۲۰۱۷) آمده است، ۹۱% از مدیران عامل طبق گزارش سالانه پرایس واترهاوس معتقدند فناوری تنها روندی است که موجب تحول در سازمانشان خواهد شد اما مسائل مهم­‌تری مانند فرهنگ و استراتژی به عنوان بعد نرم دیجیتالی‌شدن را در نظر نگرفته‌­اند.

به کوتاه‌سخن، سازمان دیجیتال سازمانی است که به اهمیت تحول دیجیتال به عنوان ضرورت بقا پی برده است؛ به سمت جاری‌سازی دیجیتال حرکت کرده و اقتضائات عصر دیجیتال را رعایت می­‌کند. سازمان­‌های دیجیتال، مهارت­‌های دیجیتال و قابلیت­‌های دیجیتال را به صورت منحصر بفرد و با توجه به سازمانشان در خود پرورش می­‌دهند. تبدیل شدن به سازمانی دیجیتال، به معنی صرفا برخورداری از محصولات، خدمات و تعاملات دیجیتال سازمان با استفاده از فناوری با مشتریان نبوده و مقصود توانمندسازی عملکردهای اصلی است. برای تبدیل به سازمان زبده دیجیتال، به تغییری بنیادین و تدریجی در روش فعالیت کارکنان و همچنین رفتار و شیوه تعامل افراد در داخل و خارج از سازمان نیاز است.

مقالات مرتبط:

صنعت ۴٫۰ (انقلاب صنعتی چهارم) چیست؟

تحول دیجیتال چیست؟

فناوری دیجیتال چیست؟

رهبری ۴/۰: رهبری مورد نیاز عصر انقلاب صنعتی چهارم

منابع انسانی دیجیتال در یک نگاه (چیستی و چرایی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this