در این مطلب به بیان ابتکارات دیجیتال شرکتهای صنعت تلکام در حوزههای تجربه کارکنان، فرهنگ دیجیتال و محیطکار پرداخته میشود.
شرکت تری یوکی یکی از بزرگترین شرکتها در صنعت مخابرات در کشور انگلیس است. تری یکی از شرکتهایی است که همیشه در کنار تأکید بر نوآوری، بر شنیدن کارکنان خود تمرکز کرده است. برای مثال شرکت تری، کمپینی تحت عنوان «آن را درست کنید» با هدف انتقال هدف تجاری جدید به مخاطبان ایجاد کرد و در آن نه تنها از آژانسهای بازاریابی بلکه از کارکنان خود نیز کمک گرفت. این شرکت از تمامی کارکنان خود در مغازههای خردهفروشی، مراکز تماس و دفتر مرکزی خواست تا در مهمترین کمپین بازاریابی مشارکت کنند.
در برخی از شرکتها ممکن است سالها طول بکشد تا کارمندی مدیر بخش مورد علاقه خود شود. بارها و بارها کارکنان سختکوش شرکت به دنبال ارتقاء در سازمان خود هستند، در حالی که شرکت برای پر کردن سمتهای خالی، از استعدادهای خارجی کمک میگیرد. این موضوع اما در شرکت بریتیش تلکام[۱] جور دیگری جلو میرود. این شرکت توجه خاصی به مسیر شغلی کارکنان خود دارد و مدیران این شرکت، مسیر شغلی کارکنان را تسریع میکنند به طوری که یک کارمند میتواند ظرف مدت دو سال از میز فروش به میز مدیریت برسد. این شرکت داستانهای ارتقاء شغلی کارکنان خود را نیز منتشر میکند تا همه آن را مطالعه نمایند. یکی از کارکنان این شرکت میگوید که مدیر مستقیم وی، در کنار کمک برای ایفای نقش فعلی، با ارائه راهنماییها و آموزشهایی به ارتقاء وی و یادگیری مهارتهای جدید کمک کرد (علوی،۲۰۲۰).
شرکت ودافون، یکی از ۲۵ شرکت برتر انگلیس در سال ۲۰۱۸ برای کار کردن (نه تنها در صنعت مخابرات) است. دلایل زیادی برای این کسب این مقام وجود دارد اما یکی از مهمترین آنها تعهد این شرکت برای کمک به کارمندان برای رشد فردیشان است. این شرکت بر رشد و توسعه فردی کارکنان خود سرمایهگذاری و به همین منظور دانشگاه ودافون[۲] را ایجاد کرده است. دانشگاه ودافون، پلتفرمی آنلاین است که تمام آموزشهای خود را در یک اینترانت متمرکز ارائه میدهد. این امر به کارمندان این امکان را میدهد تا هر زمانی که نیاز به ارتقاء مجموعه مهارتهای خود دارند، با گذراندن دورههای بیشتر، خود را برای آینده کار آماده نمایند (علوی،۲۰۲۰).
شرکت بریتیش تلکامینیوکیشن بر ایجاد فرهنگی که افراد در آن بهترین خود شوند، در استراتژی سازمانی خود تأکید دارد. ما برای ایجاد فرصت یادگیری و رشد و برطرف کردن پیچیدگیها، بهترین ابزارهای ممکن را در اختیار کارکنان قرار میدهیم. این شرکت با داشتن مسیرهای شغلی مشخص، جذب و نگهداشتن متنوعترین نیروی کار، قصد دارد به بهترین کارفرما تبدیل شود. این شرکت بر ایجاد یک تجربه کارمندی و همکاری شخصیسازی شده، ساده و درخشان تأکید دارد. در شکل ۱ زیرمؤلفههای فرهنگی مدنظر در این شرکت اشاره دارد.
شکل ۱. زیرمؤلفههای فرهنگی مدنظر در شرکت بیتی
شرکت کامکست[۳] شرکت مخابراتی آمریکایی فعال در زمینه مدیریت رسانههای گروهی، ارائه خدمات اطلاعاتی و ارتباطاتی فعالیت میکند. این شرکت بزرگترین اپراتور شبکههای کابلی و تلویزیونهای کابلی در آمریکا، یکی از بزرگترین ارائهدهندگان خدمات اینترنت خانگی و پهنای باند اینترنتی، همچنین سومین ارائهکننده خدمات تلفنثابت در ایالات متحده آمریکا میباشد. این شرکت با داشتن بیش از ۱۶۴ هزار کارمند، بر فرهنگ خود سرمایهگذاری کرده و یکی از بهترین مکانهایی برای کار طبق لیست صد کارفرمای برتر[۴] فورچون[۵] تبدیل شده است. این شرکت بر ایجاد فرهنگهای فراگیر برای زنان، استقبال از تنوع در سازمان و حمایت از افراد رنگین پوست، افراد مسن و متعلق به نسل بیبیبومر[۶] و افراد با معلولیتهای مختلف سرمایهگذاری کرده است. در کنار این مورد، تنوع در عملکردهای مختلف این شرکت، هم از نظر کارکنان و هم از نظر فرصت های شغلی، این مکان را به مکانی عالی برای کار تبدیل کرده است. در هر تیمی که کارکنان در آن مشغول هستند، افراد از هر طیف زندگی وجود دارند. بر اساس اطلاعات منتشر شده در سال ۲۰۱۷، ۴۴ درصد افراد در شرکت رنگین پوست بوده که ۲۱ درصد از آنان آفریقایی-آمریکایی تبار، ۶ درصد آمریکایی آسیایی، ۱۴ درصد اسپانیایی تبار و ۳ درصد افرادی از دو نژاد یا بیشتر بودهاند. در آن سال، ۷۰ درصد از کارکنان جدیدالورود این شرکت، زنان یا افراد رنگین پوست بودهاند.
همچنین این شرکت بر جذب، توسعه و حفظ بهترین استعدادها در شرکت خود و ایجاد مسیرهایی برای رشد و توسعه شغلی آنان تأکید دارد. برای رسیدن به این هدف نیز، این شرکت در ابتکارات مختلف برای استخدام، برنامههای توسعه رهبری، گروههای منابع کارمند[۷] و بسیاری از تلاشهای مستمر که به همه سطوح کارکنان شرکت میرسد، سرمایه گذاری میکند (سیناس، ۲۰۱۸).
شکل ۲. ورودی یکی از دفاتر شرکت کامکست
شرکت کامکست، علاوه بر سرمایهگذاری بر فرهنگ سازمانی خود، بر محیط کار خود نیز سرمایهگذاری کرده و سعی در ایجاد محیطی متناسب برای کارکنان خود داشته است.
این شرکت مرکز نوآوری خود را در سانیول احداث کرده است تا از این فضا، به عنوان بازوی کارآفرینی شرکت در حال رشد استفاده کند و بتواند محصولات جدیدی بسازد که نحوه اتصال مردم به سرگرمی، اطلاعات و جوامعشان را تغییر دهد.از همین رو، این شرکت به یک فضای خلاقانه و جالب برای تیم خود احتیاج داشت که با شرکت بلیتز[۸] برای طراحی آن همکاری کرد. تیم کامکست یک گروه کاملاً مشارکتی است و ترجیح می دهند در یک فضای اداری باز کار کنند که از آن به عنوان “طبقه نوآوری” یاد میکنند. رنگهای خنک و خاموش به همراه استندها و فضاهای قرمز رنگی در بیشتر محیط غالب هستند. طراحی فضا منعکس کننده منشاء کامکست به عنوان ارائه دهنده کابل است بوده و از طراحی نمودار سیم کشی برق دو بعدی استفاده شده است.
مسیرهای قرمز با استفاده از الگوی سیمها در سطح زمین حرکت میکنند و به عنوان راهنماهای راهیابی استفاده می شوند. معماران بیشتر این الگو را به صورت سه بعدی استخراج و سازههایی با روکش قرمز ایجاد کردند که فضا را تقسیم میکنند و زمینههای همکاری و ملاقات مستمر را فراهم میکنند. در حالی که مرکز نوآوری جدید فناوری محور است، در طراحی آن به سازگار با محیط زیست و فناوری سبز توجه شده است. مواد و ملزوماتی با کاربردهای مختلف ، مانند حفظ حریم خصوصی، عایق صوتی و برخورداری از عملکردهای زیبایی در طراحی آن انتخاب شدند (تحریریه آرکاو, ۱۳۹۸)
شرکت اورنج یا اورانژ[۹]، شرکت مخابراتی فرانسوی و چندملیتی است، که معروفترین نام تجاری زیرمجموعه شرکت فرانس تلکام[۱۰] بهشمار میآید. این شرکت در سطح بینالمللی، خدمات تلفن همراه، خطوط تلفن ثابت، اینترنت، اینترنت تلفن همراه و همچنین خدمات تلویزیون اینترنتی را، ارائه مینماید. این شرکت، دارای بیش از ۲۲۶ میلیون مشترک در سراسر جهان میباشد. این شرکت نیز در طراحی محیط کار خود، بسیار دقیق است و از رنگ نارنجی که از ترکیب دو رنگ زرد و قرمز ایجاد شده است، استفاده میکند (شکلهای ۳ و ۴). به همین دلیل این رنگ میتواند احساس قدرت و شور و همچنین شادی و گرما را برانگیزد. در کنار استفاده از رنگ، این شرکت برای افزایش کارایی و بهرهوری محیطکار از روشها و ابزارهای دیجیتال استفاده میکند. این شرکت از فناوریهایی در دفتر کار خود استفاده مینماید که در ادامه بدان اشاره میگردد:
شکل ۳. نمایی از محیط کار شرکت اورنج
شکل ۴. نمایی از محیط کار شرکت اورنج
[۱] British Telecom
[۲] Vodafone University
[۳] Comcast
[۴] ۱۰۰ Best Workplaces list
[۵] Fortune
[۶] Baby-Boomer
[۷] employee resource groups
[۸] Blitz
[۹] Orange
[۱۰] France Télécom
[۱۱] Microsoft Teams
[۱۲] Slack
[۱۳] Cisco Spark
[۱۴] Virtual personal assistants (VPAs)
[۱۵] Siri
[۱۶] Cortana
اصول تحول دیجیتال در صنعت تلکام
جایگاه محیط کار در مسیر تحول دیجیتال
بهسوی محیط کار پیوندی (هیبریدی) در دوران پساپاندمی