گزاره ارزش کارکنان چیست؟

گزاره-ارزش-کارکنان

گزاره ارزش کارکنان (EVP) در مورد توجه تعداد فزاینده‌ای از سازمان‌ها قرار گرفته است. در برخی از منابع، گزاره ارزش کارکنان تعریف وسیعی دارد. در این دیدگاه، «بده بستان» میان کارفرما و کارکنان را ای‌وی‌پی می‌دانند. یعنی آنچه کارفرما در راستای اینکه کارکنان برای او ارزش ایجاد کنند، به آنها می‌دهد. کارکنان برای کارفرما عملکرد و بهره‌وری ارائه می‌کنند و این بهره‌وری در صورتی ایجاد می‌شود که کارکنان تعهد، دلبستگی و تعلق داشته باشند و این تعلق و تعهد می‌تواند به کمک گزاره ارزش کارکنان در آنها ایجاد شود. در واقع، بسته‌ای به کارکنان ارائه می‌شود که در آنها انگیزه و تعهد ایجاد می‌کند تا بتوانند برای سازمان بهره‌وری و عملکرد قوی به ارمغان بیاورند. در این دیدگاه، گزاره ارزش کارکنان موقعیتی برد-برد را برای کارفرما و کارکنان در سازمان فراهم می‌کند. این یعنی توجه همزمان به «انگیزه و تعهد کارکنان» و «نرخ بازگشت سرمایه سازمان».

طبق تعریف شرکت AIHR، گزاره ارزش کارکنان، قولی است که کارفرما در ازای تعهد به کارکنان خود می‌دهد. این وعده شامل مجموع تمام مزایا و پاداش‌هایی است که کارکنان از سازمانی که در آن کار می‌کنند دریافت می‌نمایند. پاوار و چارک (۲۰۱۵) گزاره ارزش کارکنان را به عنوان مزایایی خاص که یک کارمند در ازای مهارت‌ها، قابلیت‌ها و تجربه‌ای که به سازمان منتقل می‌کند، به دست می‌آورد، تعریف می‌کنند.

گزاره ارزش کارکنان هسته اصلی برند کارفرمایی است و باید ماهیت سازمان و دلیل منحصر به فرد بودن آن را مشخص کند. برای بیان تفاوت این دو به زبان ساده، گزاره ارزش کارکنان یک سازمان داخلی است در حالی که برند کارفرمایی آن خارجی است. برند کارفرمایی چهره‌ای است که شرکت به عنوان یک کارفرمای بالقوه به دنیای بیرون نشان می‌دهد. برند کارفرمایی مجموع همه چیزهای مختلفی است که افراد وقتی از آنها می‌پرسند کار کردن در شرکت X یا Y چگونه است، به آن فکر می‌کنند. از طرف دیگر، گزاره ارزش کارکنان چهره‌ای است که شرکت به کارکنان خود نشان می‌دهد.

در نهایت، گزاره ارزش کارکنان بسته‌ای از ارزش‌های ملموس و ناملموس است که کارکنان از یک سازمان در قبال تخصص، قابلیت‌ها و فعالیت خود دریافت می‌کنند. این بسته که با رویکردی انسان‌محور طراحی شده (انقلاب صنعتی پنجم)، ماهیت سازمان را به عنوان محیطی عالی برای زندگی کردن و تجربه بهترین احساس و عواطف معرفی می‌نمايد. دلبستگی و تعلق ناشی از اين موضوع، انگیزه و تعهد کارکنان را افزایش داده، افراد را در مسير کامیابی قرار داده و منجر به درك بهتر معنای شغلشان می‌گردد. همچنين روند نگهداشت و جذب استعدادها بهبود یافته و در نتیجه سازمان در مسیر بهره‌وری بیشتر و تحقق اهداف راهبردی خود حرکت خواهد کرد.

پنج عنصر کلیدی یک گزاره ارزش کارکنان

یک گزاره ارزش کارکنان قوی از عناصر مختلفی تشکیل شده است. این ویژگی‌ها با هم تعیین می‌کنند که کارکنان و کاندیداهای شما چگونه سازمان را به عنوان یک کارفرما درک می‌کنند. گارتنر پنج عنصر کلیدی زیر را برای یک گزاره ارزش کارکنان مهم می‌داند:

  1. جبران خدمات

این ویژگی که به عنوان پاداش و مزایا نیز نامیده می‌شود، شامل رضایت کارکنان یک سازمان از حقوقشان و همچنین موارد اضافی مانند پاداش‌ها و جنبه‌هایی مانند سیستم ارزیابی می‌شود. جبران خدمات منصفانه و مبتنی بر عملکرد یکی از مهم‌ترین فرایندهای منابع انسانی است. جالب است که جبران خدمات ممکن است برای همه به یک اندازه مهم نباشد. تفاوت‌های نسلی در نیروی کار وجود دارد، به‌طور مثال نسل‌های جوان برای توسعه بیشتر از نسل‌های قدیمی‌تر ارزش قائل هستند.

  1. تعادل بین کار و زندگی

این مورد بر مزایا متمرکز است. به همه چیز، از مرخصی با حقوق و تعطیلات گرفته تا گزینه‌ ساعات کاری منعطف و برنامه‌های بازنشستگی فکر کنید. وقتی صحبت از نوع مزایایی است که کارکنان بیشتر برای آنها ارزش قائل هستند، ساعات کاری منعطف، فرصت کار از خانه، زمان تعطیلات و مرخصی با حقوق والدین همگی رتبه بالایی دارند. با این حال، هیچ دستورالعمل جادویی و متناسبی برای همه وجود ندارد. کسی که به تازگی مادر یا پدر شده احتمالاً مزایای متفاوتی نسبت به فارغ التحصیلان می‌پسندد، بنابراین سعی کنید تا جایی که ممکن است آن را شخصی‌سازی نمایید.

  1. ثبات

ثبات به مواردی مانند ثبات شغلی، فرصت‌هایی برای کارکنان جهت پیشبرد حرفه خود، توسعه خود و آموزش کارکنان می‌پردازد. طبیعتاً، اینجاست که عملیات یادگیری و توسعه سازمان و همچنین ابتکارات احتمالی راهنمایی/کوچینگ که در سازمان توسعه داده‌ شده است، وارد عمل می‌شوند.

  1. محل کار

این مولفه بسیار بیشتر از مکان دفتر شما است. می‌توانید آن را به‌عنوان مکان به معنای وسیع کلمه در نظر بگیرید: یک محیط کاری مثبت، سطح مشخصی از خودمختاری، تعادل کار و زندگی و غیره. در واقع، عنصر مکان ارتباط زیادی با تجربه کارکنان دارد که به سه محیط فناوری، فضای فیزیکی و فرهنگ مربوط می‌شود.

  1. احترام

احترام به روابط مثبت، حمایت، روحیه تیمی و موارد دیگر اشاره دارد. بیشتر از احترام، فرهنگ شرکت شما، ارزش‌ها و باورهای اصلی سازمان شما اهمیت دارد.

ویژگی‌های گزاره ارزش کارکنان

حال که به اهمیت گزاره ارزش کارکنان جهت ساخت تجربه جذاب برای آنها پی بردیم، باید ببینیم این گزاره چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد.

همسو با ترجیحات کارکنان فعلی و بالقوه (بازار) باشد. علاوه بر کارکنان فعلی، گزاره ارزش کارکنان می‌تواند به جامعه و اکوسیستم پیامی برساند به‌نحوی که به ارزش‌های آنها توجه کرده باشد و برای آنها جاذبه ایجاد نماید. تجزیه و تحلیل بازار استعدادها می‌تواند به این امر کمک کند.

گزاره ارزش کارکنان باید همسو با توانمندی‌های فعلی سازمان یا توانمندی‌های برنامه‌ریزی‌شده برای آینده باشد. در صورتی که این گزاره با توانمندی‌های سازمان منطبق نباشد، موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

  • مرتبط بودن[۳]

اهمیت دارد که گزاره ارزش کارکنان همسو با استراتژیهای سازمان باشد چون قرار نیست سازمان هرچه را که کارکنان ترجیح می‌دهند برایشان فراهم نماید. منطقه موجه گزاره ارزش کارکنان، حاصل همپوشانی ترجیحات کارکنان و ترجیحات کسب‌وکار (در غالب استراتژی و اهداف) است. بنابراین باید توجه داشت که ممکن است استراتژی‌های سازمان نیاز به بازنگری داشته باشد.

منطق گزاره ارزش کارکنان این است که سازمان بتواند به کمک آن خود را از رقبا متمایز نماید.

در زمانه‌ای که کاندیداها به طور فزاینده‌ای برای اعتبار سازمان به عنوان یک کارفرما ارزش قائل می‌شوند، گزاره ارزش کارکنان و نام تجاری کارفرمایی ضروری هستند. اما اهمیت گزاره ارزش کارکنان فراتر از کمک به جذب استعدادهای جدید است.

گزاره ارزش کارکنان شما قولی به کارمندانتان است و اگر به آن عمل کنید، تعامل افراد و اعتماد آنها به شما به عنوان یک کارفرما افزایش می‌یابد. توجه به گزاره ارزش کارکنان حتی می‌تواند کارکنان فعلی شما را به بهترین سفیران ممکن برای برند کارفرمایی شما تبدیل کند. بهتر است پیش از شروع فکر کردن در مورد چیستی و چگونگی، به چرایی آن فکر کنید!

[۱] Appeal

[۲] Authenticity

[۳] Relevance

[۴] Differentiation

مقالات مرتبط:

محیط کار دیجیتال چیست؟

به‌سوی محیط کار پیوندی (هیبریدی) در دوران پساپاندمی

جایگاه محیط کار در مسیر تحول دیجیتال

تجربه دیجیتال کارکنان چیست؟

انتشار اپیزود نوزده: گزاره ارزش کارکنان در عصر دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this