تجربه دیجیتال دانش‌آموختگان

تجربه دیجیتال دانش‌آموختگان

وقتی کسی فارغ‌التحصیل می‌شود، رابطه رسمی او با دانشگاه به پایان می‌رسد. بسیاری از دانش‌آموختگان از دانشگاه‌های قبلی خود ایمیل، نامه و تماس تلفنی مبنی بر دریافت پول دریافت می‌کنند. با این حال، دانشگاه‌های مطرح دنیا به موردی فراتر از جمع‌آوری کمک مالی فکر می‌کنند و از روش‌ها و فناوری‌های جدید برای ایجاد تجربه بهتر فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان استفاده می‌کنند. تجربه دانش‌آموختگی به مجموع تعاملات هر فارغ‌التحصیل با دانشگاه قبلیش و احساس وی درباره توصیف آن اطلاق می‌شود و از زمانی شروع می‌شود که دانشجویی اقدام به انجام کارهای فارغ‌التحصیلیش می‌نماید تا درنهایت مدرک خود را دریافت کند.

یک تجربه خوب فارغ‌التحصیلی ممکن است باعث تداوم رابطه و مشارکت وی با دانشگاه باشد، در حالی که تجربه بد ممکن است به این معنی باشد که آن‌ها از دانشگاه قدیمی خود جدا شده و آن را کاملاً در گذشته خود رها می‌کنند. پس حفظ رابطه با دانش‌آموختگان در سال‌های اولیه خروج از دانشگاه و سال‌های بعدی که پول بیشتری به دست آورده‌اند، اهمیت دارد.

به طور کلی، برقراری ارتباط با فارغ‌التحصیل برای اولین‌بار ده سال پس از فارغ‌التحصیلی اتفاق خوبی نبوده و باعث جلب مشارکت وی نمی‌شود، بلکه داشتن رابطه مستمر و پیوسته در طول سفر دانش‌آموختگی باعث جمع‌آوری کمک‌های مالی و بهبود تجربه فارغ‌التحصیلی برای فارغ‌التحصیلان می‌گردد. درواقع مهم این است که به جای فکر کردن درباره درخواست پول از فارغ‌التحصیلان، به ارزش حفظ رابطه با آنان توجه شود.

در گذشته، تمرکز اصلی مشارکت و جلب توجه دانش‌آموختگان بر جمع‌آوری کمک‌های مالی بوده است. امروزه نیز این موضوع همچنان شاخص کلیدی عملکرد می‌‌باشد، چون باید نرخ بازگشت سرمایه مشخصی درباره فعالیت‌های فارغ‌التحصیلان وجود داشته باشد. تماس با دانش‌آموختگان، اجرای رویدادها یا نگه‌داری از شبکه‌های آنان بدون هزینه نیست، بنابراین دانشگاه باید دریافتی نیز داشته باشد. با این‌حال ارزش حفظ رابطه با دانش‌آموختگان فراتر از جنبه مالی است.

تأثیر مثبت بر برند دانشگاه برای جذب (دانشجو و هیئت علمی)، جنبه دیگر غیرقابل اغماض توجه به تجربه دانش‌آموختگان است. دانشگاه می‌تواند به راحتی ارزش ویژه برند دانشگاه خود را ردیابی کرده و چهره نام تجاری دانشگاه در بین دانشجویان و اعضای هیئت علمی آینده آگاه و تأثیر سفیران برند را بر دانشگاه ببیند. فارغ از تأثیر بر نام تجاری دانشگاه، دانش‌آموختگان با پایه علمی قوی می‌تواند بر بازاریابی دانشگاه اثرگذار باشد. بسیاری از دانشجویان احتمالی آینده، تحت تأثیر افرادی که قبلاً در این دانشگاه خاص قرار گرفته‌اند خواهد بود و استفاده از این افراد در بازاریابی مؤثر است. دانشگاه نورث وسترن در آمریکا از این واقعیت که بسیاری از کمدین‌های فعلی در آن‌جا تحصیل کرده‌اند، برای جلب نظر مخاطبان خود استفاده می‌کند.

در ادامه به ابتکارات دانشگاه‌های منتخب در این زمینه می‌پردازیم.

  • دانشگاه کینگز لندن

دانشگاه کینگز لندن[۱] در انگلستان نیز جلوی پردیس مرکزی خود را با بیش از ۵۰ پوستر از فارغ‌التحصیلان خود از جمله دوک ویلینگتون و فلورانس نایتینگل تزئین کرده است.

شکل ۱. تصویری از سایت کالج کینگز لندن از دانش‌آموختگان برجسته

شکل ۱. تصویری از سایت کالج کینگز لندن از دانش‌آموختگان برجسته

دانشگاه کینگز لندن یا کینگز کالج لندن با بیش از ۲۰ هزار دانشجو بزرگ‌ترین و پرسابقه‌ترین کالج دانشگاه لندن است. دانشگاه کینگز در سال ۱۸۲۹ بنا شد و نام آن به جرج چهارم پادشاه انگلستان بازمی‌گردد. در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان QS در سال ۲۰۲۱ دانشگاه کینگز لندن در رده ۳۱ دانشگاه‌های جهان و در بین یکی از ۲۰ دانشگاه برتر اروپا قرار گرفته‌است.

  • دانشگاه کلورادو بولدر

به غیر از دو دانشگاه مذکور، دانشگاه‌های دیگر نیز در زمینه تجربه دانش‌آموختگان گام‌هایی برداشته‌اند. برای مثال دانشکده مدیریت لیدز دانشگاه کلورادو بولدر[۲] نیز در صفحه اول بخش دانش‌آموختگان سایت، جمله‌‌‌ی «دانش‌آموختگان مهم‌ترین بخش در اجتماع ما هستند». در صفحه دانش‌آموختگان سایت این دانشگاه بیان می‌شود که مهم نیست اگر سال‌ها پیش فارغ‌التحصیل شده‌ باشید یا به تازگی مدرک خود را دریافت کرده‌اید، این دانشگاه تمایل دارد با شما در ارتباط باشد، اخبار شما را بشنود تا به شما افتخار کند. این دانشگاه علاوه بر معرفی شبکه‌های اجتماعی خود به فارغ‌التحصیلان (مانند توییتر، فیس‌بوک، لینکدین و صفحاتی مختص سایت خود)، به معرفی مجله لیدز، منتشر شده توسط خود دانشگاه هم می‌پردازد تا دانش‌آموختگان را از اخبار خود مطلع سازد.

شکل ۲. صفحه دانش‌آموختگان دانشکده مدیریت دانشگاه کلورادو بولدر

شکل ۲. صفحه دانش‌آموختگان دانشکده مدیریت دانشگاه کلورادو بولدر

دانشگاه کلرادو یکی از دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا واقع در شهر بولدر در ایالت کلرادو است. ۴ برنده جایزه نوبل در رشته فیزیک و یک برنده جایزه نوبل در رشته شیمی از استادان این دانشگاه می‌باشد. در رتبه‌بندی دانشگاه جهان QS در سال ۲۰۲۱ دانشگاه کلرادو بولدر در رتبه ۲۰۶ دنیا و ۴۷ آمریکا قرار گرفته‌است.

  • دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو[۳] کانادا نیز، در صفحه ابتدایی سایت خود، بخشی را به دانش‌آموختگان اختصاص داده است. در این صفحه به معرفی انجمن فارغ‌التحصیلان این دانشگاه، خدمات، رویدادها، یادگیری و اخبار پرداخته شده است. در بخش خدمات به مواردی همچون دریافت ایمیل دانشگاهی، دریافت آخرین اطلاعات، اخبار و رویدادها از طریق ایمیل، ارتباط با دانشگاه از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیس‌بوک، اینستاگرام، لینکدین، یوتیوب، دریافت کارت کتابخانه برای دانش‌آموختگان و ارائه تخفیف‌های مختلف برای مراکز تفریحی و ورزشی می‌پردازد.

شکل ۳. خدمات ارائه شده به دانش‌آموختگان در دانشگاه تورنتو

شکل ۳. خدمات ارائه شده به دانش‌آموختگان در دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو کانادا یک دانشگاه آکادمیک تحقیقاتی واقع در تورنتو اونتاریو کاناداست. این دانشگاه در سال ۱۸۲۷ تاسیس یافت و اولین دانشگاه نواحی شمالی کانادا محسوب می شود. این دانشگاه در حال حاضر با رتبه یک برترین دانشگاه کاناداست. در رتبه‌بندی دانشگاه جهان QS در سال ۲۰۲۱ این دانشگاه در رتبه ۲۵ قرار دارد.

  • دانشگاه نیوساوث‌ولز

در دانشگاه نیوساوث ولز[۴] استرالیا نیز، در بخش دانش‌آموختگان علاوه بر خدمات متعارف در سایر دانشگاه‌ها، خدمات مانند دسترسی به مجلات آنلاین وایلی، سیج، مدلاین، امرالد اینسایت و مواردی از این دست برای افراد فراهم است. در کنار این موارد، دسترسی رایگان دانش‌آموختگان به کتابخانه این دانشگاه فراهم است، کتابخانه‌ای که بیش از دو میلیون کتاب، انباره‌های داده، فایل‌های صوتی-تصویری و حدود ۵۰ هزار عنوان از مجلات مختلف را به صورت آنلاین در اختیار دانش‌آموختگان خود قرار می‌دهد.

شکل ۴. اسامی مجلات آنلاین در دسترس دانش‌آموختگان دانشگاه نیوساوث ولز استرالیا

شکل ۴. اسامی مجلات آنلاین در دسترس دانش‌آموختگان دانشگاه نیوساوث ولز استرالیا

دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا یکی از دانشگاه‌های تحقیقاتی عمومی در استرالیا است که در سال۱۹۴۹ با تمرکز بی‌نظیر بر حوزه‌های علمی، فنی و حرفه‌ای در شهر سیدنی تاسیس شد. این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های پیشرو استرالیا و از اعضای گروه ۲۱ (شبکه‌ی فعال دانشگاه‌های رقابتی متمرکز روی تحقیقات) و عضوی از دانشگاه‌های رده عالی استرالیا (گروه هشت) می باشد. این دانشگاه بیش از ۵۰۰۰۰ دانشجو از ۱۲۸ کشور دارد. در رتبه‌بندی دانشگاه جهان QS در سال ۲۰۲۱ این دانشگاه در رتبه ۴۴ قرار دارد.

[۱] King’s College London

[۲] Leeds School of Business, University of Colorado Boulder

[۳] University of Toronto

[۴] University of New South Wales (UNSW)

مقالات مرتبط:

دانشگاه دیجیتال چیست؟

تحول دیجیتال در آموزش (قسمت اول)

پردیس دانشگاه دیجیتال؛ تعریف و ویژگی‌ها

تحول دیجیتال و مدل کسب‌وکار دانشگاه‌ها

ابتکارات دانشگاه‌های مطرح در اکوسیستم‌سازی دیجیتال

مطالعه موردی دانشگاه‌های دیجیتال (بخش اول)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this