تحول دیجیتال در صنعت بیمه

تحول دیجیتال در صنعت بیمه

بیشتر مردم تمایلی به فکر کردن در مورد اتفاقات ناخوشایند را ندارند و امیدوارند همه چیز در اصطلاح به صورت گل و بلبل پیش برود. افراد به صورت معمول محافظت در برابر ریسک‌های احتمالی را در پایین فهرست اولویت‌های خود قرار می‌دهند مگر اینکه توسط نهادی مجبور به این کار شوند. ضرورت استفاده از بیمه را افرادی که دچار خسارت شده‌اند بیش از سایرین درک می‌کنند. بیمه حمایت بالایی را به اشخاص، خانواده‌ها و کسب‌وکارها در سخت‌ترین مشکلات ارائه می‌دهد اگرچه مزایایی که بیمه به همراه دارد، رضایت فوری مشتریان را به همراه ندارد زیرا در بیشتر تراکنش‌های بیمه‌ای محصول قابل لمسی ارائه نمی‌شود و تنها ارزش رد و بدل شده یک تعهد در قبال زیان احتمالی است.

بیمه موضوع جدیدی نیست و تاریخچه آن به زمان باستان برمی‌گردد. اولین شکل بیمه به نام دریانوردان چینی که برای محدود کردن خسارت‌های احتمالی وارد شده به قایق‌ها و کشتی‌هایشان، کالاهای خود را در چندین قایق بارگیری می‌کردند، ثبت شده است. پس از آن، بازرگانان بابلی جهت تامین کالا و کشتی وام با بهره بالا می‌گرفتند و در صورت بروز حوادث غیرمترقبه از جمله طوفان و حمله دزدان دریایی، وام دریافتی بازرگانان بخشیده می‌شد و وام‌دهنده ریسک عدم پرداخت بازرگان را تقبل می‌کرد. به این ترتیب بیمه حمل و نقل دریایی، اولین رشته بیمه شناخته می‌شود. بعد از آتش‌سوزی بزرگ لندن در سال ۱۶۶۶ میلادی، جهت غلبه بر هزینه خسارت‌های سنگین، تقسیم کردن آن میان تعداد زیادی از افراد مورد توجه قرار گرفت و بیمه آتش‌سوزی نیز وارد خانواده بیمه شد.

بیمه نوین به شکلی که امروز شاهد هستیم، حدود ۳۰۰ سال عمر دارد. در طول قرن‌ها، بیمه به کسب‌وکاری مدرن جهت محافظت از افراد در برابر خطرات مختلف تبدیل شده است و اکنون صنعت بیمه یکی از سودآورترین صنایع به شمار می‌آید که پابه‌پای بانکداری و فین‌تک از منابع تامین مالی بلند مدت در بخش خصوصی و دولتی محسوب می‌شود. در واقع شرکت‌های بیمه‌ به افراد کمک می‌کنند تا بخشی از ریسک‌ها را مدیریت کنند. آن‌ها با دریافت حق بیمه متعهد می‌شوند مبلغی از پیش تعریف شده را در صورت بروز بلایای طبیعی و غیر طبیعی، پرداخت کنند.

شرکت‌های بیمه‌ای از طریق تجمیع و توزیع ریسک‌های متعدد، به خلق ارزش می‌پردازند. حق بیمه از تمامی افراد و شرکت‌های بیمه شونده دریافت می‌شود و پرداخت خسارت میان معدود بیمه‌شوندگانی توزیع می‌شود که دچار مشکل شده‌اند. بیمه را می‌توان شبیه یک استخر سرمایه‌گذاری درنظر گرفت که افراد زیادی در پر کردن آن مشارکت می‌کنند اما تمامی اعضا با مشکل مواجه نخواهند شد.

امروزه بیمه در شاخه‎‌های متفاوتی دسته‌بندی می‌شود. بر اساس ماهیت پوشش، بیمه‌ها به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند.

  • بیمه اشخاص
    • بیمه عمر
    • بیمه حوادث
    • بیمه تکمیلی
  • بیمه اموال
    • بیمه ماشین
    • آتش‌سوزی
    • بیمه حمل و نقل کالا
  • بیمه مسئولیت
    • مسئولیت عمومی
    • مسئولیت حرفه‌ای
    • مسئولیت تولیدکنندگان
    • مسئولیت کارفرما در مقابل کارکنان

صنعت بیمه یکی از صنایعی است که علی رغم بحران‌های اقتصادی جهانی به وجود آمده، به رشد خود ادامه می‌دهد و بازدهی بالایش را حفظ می‌کند. بیمه آمادگی تحول را دارد و متخصصان پیش‌بینی می‌کنند درصد تحول این صنعت در ۵ سال آینده با نرخ تحول آن در طول ۵۰ سال گذشته برابری کند. پتانسیل ایجاد تحول از یک سمت و برخی عوامل و پیشران‌ها از سمت دیگر، تقاضای دیجیتالی شدن این صنعت را افزایش می‌دهد.

  • امروزه مشتریان توقع دارند همان تجربه‌ای که در خرده‌فروشی، بانک و صنعت گردشگری برایشان ایجاد می‌شود، در بیمه هم داشته باشند. مشتریان تمایل دارند خدمات مورد نظرشان را در هر زمان، هر مکان و هر کانال ارتباطی که برایشان سهولت بیشتری دارد، دریافت نمایند.
  • روندهای فناوری سرعت تحول بیمه را بیشتر و مقرون به صرفه‌تر می‌کنند. تحول بیمه با کمک فناوری‌هایی که به صورت گسترده توسط افراد جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد، پذیرش آن را ساده‌تر خواهد کرد.
  • بازیگران جدیدی وارد بیمه شده‌اند که وضع موجود این صنعت را با چالش‌هایی روبه‌رو ساخته‌اند، این بازیگران با نوآوری تغییرات اساسی در زنجیره ارزش بیمه ایجاد کرده‌اند، تغییراتی که فراتر از یک بهبود است.

مجموع این عوامل حرکت بیمه به سمت تحول دیجیتال را به الزام تبدیل کرده است. در این میان واژه­ی جدیدی به نام اینشورتک از سال ۲۰۱۰ در صنعت بیمه به گوش می‌رسد. اینشورتک اگرچه در نگاه اول از ترکیب کلمات بیمه و فناوری ایجاد شده است اما بررسی منابع نشان می‌دهد این کلمه شامل مفاهیمی است که بسیار فراتر از یک ترکیب ساده و تنها استفاده از فناوری در بیمه است.

جدول ۱- تعاریف اینشورتک از منابع مختلف

جدول 1- تعاریف اینشورتک از منابع مختلف

وقتی می‌خواهیم موقعیت یک کسب‌وکار را با سایر کسب‌وکارهای رقیب از نظر شکل و میزان ارزش آفرینی بسنجیم، نمی‌توانیم کل کسب‌وکار را به عنوان یک پیکره واحد ببینیم. بلکه بهتر است کسب‌وکار را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنیم و ببینیم هر بخش، چقدر و چگونه به ایجاد ارزش کمک می‌کند. زنجیره ارزش بیمه در شکل زیر آورده شده است:

تحول دیجیتال به زنجیره ارزش بیمه کمک می‌­کند تا دیدی ۳۶۰ درجه به این صنعت داشته باشد که در ادامه به توضیح تحول دیجیتال و نقش فناوری­‌های تحول‌آفرین آن خواهیم پرداخت.

تحول دیجیتال: از بازآفرینی صنعت تا تغییر در بیانیه ارزش

تحول دیجیتال در حال تبدیل شدن به موضوع اصلی سازمان­‌ها در سراسر جهان است و پیش­بینی می­‌شود شرکت­‌هایی که قادر به تطبیق با تغییرات عصر دیجیتال نباشند قربانیان دارونیسم دیجیتالی خواهند شد. بدین ترتیب بسیاری از کسب‌­و­کارها محو می­‌شوند و شرکت‌­های سازگار که می­‌توانند خود را با روندهای فناوری تطبیق دهند، باقی خواهند ماند. تعاریف زیادی از تحول دیجیتال در منابع مشاهده می­‌شود. به زبان ساده تحول دیجیتال، سیر دگردیسی الزامی عصر حاضر و تغییری شگرف در عملکرد یک سازمان و یا یک کشور با محوریت فناوری‌های تحول‌آفرین است. اینترنت اشیا، رایانش ابری، اپلیکیشن‌های موبایل، رسانه‌های اجتماعی، واقعیت مجازی و افزوده، تحلیل‌گری داده، هوش مصنوعی و بلاکچین از مهم‌ترین انواع فناوری‌های تحول‌آفرین هستند.

تحول دیجیتال به معنی استفاده تزئینی و مدگرایانه از فناوری‌های نیست، بلکه زمانی می‌توانیم مدعی تحول دیجیتال شویم که این فناوری‌ها، مدل‌های کسب‌وکار، تجربه‌های ذینفعان و فرایندهای عملیاتی ما را به نحو مطلوبی زیر و رو کرده باشند و به معنای استفاده از فناوری‏‌های دیجیتال برای تغییر مدل کسب‌‏وکار که فرصت‏‌های جدیدی برای کسب درآمد و ارزش ایجاد می‏‌کند، است. تحول دیجیتال مفهومی فراتر از فرآیند حرکت بسوی یک کسب‏‌وکار دیجیتالی است و در یک تعریف ساده «تحول دیجیتال، تحول کسب‌وکار است».

شکل 1- چارچوب کلان تحول دیجیتال (ورهوف-2019)

شکل ۱- چارچوب کلان تحول دیجیتال (ورهوف-۲۰۱۹)

یکی از پیش­ران­‌های تحول دیجیتال ظهور اینترنت و به تبع آن تلفن­‌های همراه هوشمند، وب ۲، رایانش ابری و سیستم­‌های پرداخت آنلاین است. اگرچه شاید فناوری­‌هایی مانند هوش مصنوعی و بلاکچین برای تمامی کسب­‌وکارها به یک اندازه تاثیرگذار و تحول آفرین نباشند، اما ورود گسترده این فناوری­‌ها به زندگی روزمره به وضوح نیاز به تغییر دیجیتالی کسب‌وکارها را نشان می­‌دهد. دومین پیش­ران، تغییر مفهوم رقابت در عصر دیجیتال است. در دنیایی که رقابت در اکوسیستم­‌ها تبدیل به همکاری می‌­شود لازم است کسب­‌و­کارها علاوه بر تلاش در نگهداری مزیت رقابتی خود، به جای رقابت­‌های سنتی، در قالب اکوسیستم با یکدیگر به خلق ارزش بپردازند. این همان کاری است که غول­‌های فناوری دنیا مانند آمازون و گوگل انجام داده‌­اند. سومین پیش­ران تحول دیجیتال، تغییر رفتار مشتریان است. مطالعه آمار و ارقام بازار نشان می‌­دهد مشتریان به خریدهای آنلاین روی آورده­‌اند و نقاط تماس دیجیتال نقش به­‌سزایی در سفر مشتری ایفا خواهند کرد که به تفضیل در بخش آینده بررسی خواهد شد.

دیجیتایزیشن نگاشت داده‌­های آنالوگ به دیجیتال به صورت صفر و یک است، به گونه‌­ای که در کامپیوترها قابل ذخیره­‌سازی و انتقال باشد. برخی تحقیقات تغییر فعالیت­‌های آنالوگ به دیجیتال را نیز نوعی دیجیتایزشن می­‌دانند. با در نظر گرفتن این تعریف، می­‌توان دیجیتایزیشن را تبدیل اطلاعات آنالوگ به دیجیتال در سازمان مانند فرم­‌های الکترونیکی سفارشات، استفاده از نظرسنجی‌­های دیجیتال و استفاده از اپلیکیشن­‌ها جهت محاسبه­ صورت­‌های مالی دانست. این موضوع معمولا فرایند مستندسازی داخلی را آسان­‌تر می­‌کند اما تغییری در خلق ارزش سازمان ندارد و نهایتا باعث صرفه­‌جویی در هزینه‌­ها خواهند شد.

دیجیتالی‌کردن به توصیف چگونگی فرایندهای کاری سازمان با استفاده از فناوری اطلاعات و فناوری­‌های دیجیتال می‌­پردازد. برای مثال راه‌­اندازی نسخه مبتنی بر تلفن همراه کانال ارتباط با مشتری، به مشتریان اجازه می‌­دهد راحت­‌تر با سازمان ارتباط برقرار کنند. تغییراتی از این دست، باعث ایجاد تغییر ساختار فنی-اجتماعی به همراه ایجاد مصنوعات دیجیتال در سازمان می­‌شود. در این مرحله، فناوری اطلاعات به عنوان توانمندساز اصلی عمل می­‌کند و فرایندهای کاری موجود را بهبود می­‌بخشد.

از این رو تمرکز در دیجیتالی کردن تنها بر کاهش هزینه سازمان نیست و بهبود فرایندهای کاری که منجر به بهتر شدن تجربه مشتری هستند، نیز مورد توجه است. تحول دیجیتال یک تغییر بزرگ در تمامی سطوح سازمان است که باعث ایجاد مدل­‌های کسب‌وکار جدید می­‌شود و بسیار فراتر از دیجیتالی‌کردن است. باورهای غلط رایجی درباره تحول دیجیتال وجود دارد که در جدول ۲ آورده شده است.

جدول ۲-باورهای غلط رایج در مورد تحول دیجیتال

جدول 2-باورهای غلط رایج در مورد تحول دیجیتال

آخرین بخش چارچوب تحول دیجیتال، مفاهیم راهبردی تحول دیجیتال است. منظور از منابع سازمان، دارایی­‌های فیزیکی و معنوی سازمان و همچنین قابلیت‌­های سازمان مانند منابع انسانی، داده‌­ها و رهبری است که در چهار دسته کلی دارایی دیجیتال، چابکی دیجیتال، قابلیت شبکه­‌سازی دیجیتال و قابلیت تحلیل کلان‌داده­‌ها طبقه‌بندی می­‌شوند. فارغ از دارایی‌­های دیجیتال که نقش مهمی در تحول دیجیتال سازمان به عهده دارند، لازم است تغییراتی در ساختار سازمانی روی دهد. واحدهای کسب‌وکاری مجزا، ساختار سازمانی چابک و حوزه‌­های عملکردی دیجیتال مواردی است که باید در ساختار سازمانی جدید لحاظ شوند. استراتژی رشد دیجیتال سومین مورد از مفاهیم راهبردی تحول دیجیتال است.

اگرچه این روزها استراتژی­‌های دیجیتال فراوانی مورد بحث قرار می­‌گیرند، اما آمارها نشان می­‌دهند استفاده از استراتژی پلت­فرم دیجیتال در مراحل تحول دیجیتال بیشترین تاثیر را داشته است.  مقیاس‌­پذیری و تقویت اثر شبکه‌­ای دو ویژگی قابل توجه پلت­فرم دیجیتال هستند. پلت­فرم­‌ها به سرعت رشد می­‌کنند و تعداد زیادی از کاربران می­‌توانند خدمات ارائه دهند. بر اساس داده‌­های منتشرشده توسط اوربیس، شرکت­‌هایی مانند گوگل و اپل که مبتنی بر پلت­فرم دیجیتال هستند در مقایسه با وال­مارت و آی­‌بی‌­ام درامد بسیار بالاتری داشته‌­اند.

جهت ظهور کامل پتانسیل­‌های بالقوه تحول دیجیتال، سازمان­‌ها به شاخص کلیدی عملکرد نیاز دارند که در فازهای مختلف تحول دیجیتال خود از آن استفاده کنند. برای مثال در فاز دیجیتال‌سازی شاخص‌­هایی مانند تعداد کلیک‌­های انجام شده توسط کاربران و دانلود اپلیکیشن­‌ها می­‌تواند نشان­‌دهنده موفقیت سازمان باشد. در فاز تحول دیجیتال، این معیارها متفاوت خواهد بود. میزان خلق مشترک ارزش در پلت­فرم­‌های دیجیتال، اندازه­‌گیری میزان جلب مشارکت مشتاقانه مشتریان و کارکنان از معیارهای موفقیت تحول دیجیتال است.

در مطلب بعدی به «تحول تجربه مشتری؛ قلب بیمه دیجیتال» خواهیم پرداخت.

برای مطالعه گزارش «تحول دیجیتال در صنعت بیمه؛چیستی و چرایی» کلیک کنید. این گزارش توسط دیتیجی (گروه تحول دیجیتال) و با همکاری مدرسه تحول دیجیتال منتشر شده است.

 

مقالات مرتبط:

گزارش حرفه‌ای «تحلیل وضعیت بلوغ دیجیتال شرکت‌های بیمه ایرانی»

برگزاری سمینار آموزشی تفکر دیجیتال در شرکت بیمه دی

روندهای فناوری تاثیرگذار بر صنعت بیمه

تحول تجربه مشتری؛ قلب بیمه دیجیتال

انتشار گزارش حرفه‌ای با موضوع «بلوغ دیجیتال شرکت‌های بیمه ایرانی (۱۴۰۰)»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this