سری مطالعات تطبیقی تحول دیجیتال شرکت‌های تلکامی: چایناتلکام

سری مطالعات تطبیقی تحول دیجیتال شرکت‌های تلکامی: چایناتلکام

در مطالب قبل به معرفی تحول دیجیتال در شرکت‌های تلکامی دویچه‌تلکام و هواوی پرداختیم و در این مطلب به شرکت چایناتلکام می‌پردازیم.

چاینا تلکام، شرکت مخابرات دولتی چین و بزرگترین ارائه‌دهنده خدمات تلفن ثابت و سومین اپراتور تلفن همراه در جمهوری خلق چین می‌باشد. این شرکت در ۱۰ سپتامبر ۲۰۰۲ تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در پکن، چین است. در پایان سال ۲۰۲۰، این شرکت حدود ۳۵۱ میلیون مشترک تلفن همراه، ۱۵۹ میلیون مشترک پهن‌باند خط تلفن و حدود ۱۰۸ میلیون خط دسترسی در اختیار داشت. همچنین تا مارس ۲۰۲۱، ۱۱۱ میلیون مشترک بسته فایوجی[۱] داشته است.

محصولات و خدمات چاینا تلکام شامل موارد زیر می‌باشند:
  • خدمات صوتی خط تلفن

خدمات صوتی خط تلفن این شرکت شامل خدمات تلفن محلی و خدمات خط تلفن وایرلس است. خدمات مخابراتی از راه دور شامل خدمات داخلی بین شهری و خدمات بین‌المللی، هنگ‌کنگ، ماکائو و تایوان از راه دور است.

  • خدمات صوتی موبایل

خدمات صوتی موبایل سی‌دی‌ام‌اِی[۲] این شرکت در سه ماهه چهارم ۲۰۰۸ آغاز شد. خدمات صوتی موبایل شامل تماس‌های محلی، تماس‌های بین شهری داخلی، تماس‌های بین‌المللی، رومینگ درون استانی، رومینگ بین استانی و رومینگ بین‌المللی است.

  • خدمات دسترسی به اینترنت

خدمات دسترسی به اینترنت این شرکت شامل خدمات دسترسی به اینترنت با خط تلفن، از جمله دایِل‌آپ و پهن‌باند و خدمات دسترسی به اینترنت بی‌سیم است.

  • خدمات ارزش افزوده

خدمات با ارزش‌افزوده ما در وهله اول از خدمات خط تلفن، اینترنت و موبایلی با ارزش افزوده تشکیل شده است. خدمات خط تلفن یا سنتی با ارزش افزوده شامل خدمات کالررینگ‌تون[۳]، خدمات تلفن بی‌سیم فوق‌العاده، خدمات کالر آی‌دی (شناسایی تماس‌گیرنده)، خدمات پیام کوتاه و خدمات پرداخت تلفنی است.

کالررینگ‌تون به خدمتی اطلاق می‌شود که مشترکین می‌توانند صدای بوق یکنواختی که تماس‌گیرنده می‌شنود را با طیف گسترده‌ای از آهنگ‌ها، ملودی‌ها، جلوه‌های صوتی یا صوت‌های ضبط شده، جایگزین کنند.

تلفن بی‌سیم فوق‌العاده به خدمتی گفته می‌شود که تلفن خط ثابت و تلفن دسترسی بی‌سیم مانند پی‌اچ‌اس را با شماره تلفن یکسان ارائه می‌دهد.

خدمات پرداخت تلفنی در وهله اول خدمات پایانه فروش (پوز)[۴] تلفنی ارائه می‌کند که به مشتریان این امکان را می‌دهد تا کارت‌های بانکی خود را در پایانه فروش تلفن برای خدمات شخصی از جمله پرداخت، انتقال وجوه و بررسی موجودی بکِشند.

خدمات ارزش افزوده اینترنتی ما در وهله اول از خدمات «چایناوی‌نِت»[۵]، مرکز داده اینترنت، خدمات شبکه دایِل‌آپ خصوصی مجازی IP، خدمات IPTV، اینترنت در خدمات تلویزیونی، خدمات ارتباطی مشترک و خدمات موسیقی تشکیل شده است.

خدمات «چایناوی‌نت» به محصولات و اپلیکیشن‌هایی مانند موسیقی، ویدیو، نرم‌افزار و شارژکارت‌های بازی آنلاین اشاره دارد که از طریق دسترسی پهن‌باند ارائه می‌شوند و به صورت سراسری فعالیت می‌کنند.

  • خدمات برنامه یکپارچه اطلاعات

خدمات اطلاعاتی یکپارچه این شرکت از خدمات «بهترین لحن» و خدمات فناوری اطلاعات و خدمات برنامه فناوری اطلاعات تشکیل شده است.

خدمت «بهترین لحن» خدمات ذخیره‌سازی شماره تلفن، استعلام و انتقال تماس و همچنین اطلاعات مختلف مورد نیاز در زندگی روزمره را به مشتریان ارائه می‌دهد.

خدمات فناوری اطلاعات و خدمات برنامه‌های فناوری اطلاعات شامل راه‌حل‌های یکپارچه مبتنی بر فناوری اطلاعات مانند یکپارچه‌سازی سیستم، برون‌سپاری، مشاوره ویژه، برنامه‌های اطلاعاتی، خدمات دانش و توسعه نرم‌افزار است.

  • داده‌های مدیریت شده و خدمات اجاره خط

خدمات داده مدیریت شده این شرکت شامل خدمات شبکه داده‌های دیجیتال[۶]، بازپخش قابی[۷] و ATM است. همچنین خدمات داده‌های مدیریت شده را به عنوان بخشی از کل راه‌حل‌های ارتباط از راه دور خود به مشتریان شرکتی بزرگ، از جمله سازمان‌های دولتی، شرکت‌های بزرگ و موسسات ارائه می‌دهد. بسیاری از این مشتریان خدمات FR و ATM را برای تشکیل شبکه‌های خصوصی مجازی یا VPN انتخاب می‌کنند و شبکه‌های محلی خود را در مکان‌های مختلف به‌هم پیوند می‌دهند. همچنین با تعدادی از ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطات از راه دور بین‌المللی برای ساخت شبکه‌های ارتباطی جهانی برای شرکت‌های چندملیتی همکاری می‌کنند.

  • سایر خدمات

سایر خدمات این شرکت عمدتا شامل فروش، تعمیرات و نگهداری تجهیزات مشتری است (چاینا تلکام، ۲۰۲۱).

 

حرکت چایناتلکام در مسیر سازمان دیجیتال

چاینا تلکام بر روی تقویت ظرفیت دیجیتال‌سازی خود از طریق تلفیق شبکه فایوجی، ابر و شبکه برای ارتقا همگرایی شبکه ابر متمرکز شده است. در ادامه برخی از اقدامات چاینا تلکام در راستای تحول دیجیتال این شرکت بیان می‌شود.

  • ارتقا همگرایی شبکه ابر

چاینا تلکام به ساخت شبکه‌های تلفن همراه و فیبر و همچنین اینترنت فایوجی برای ایجاد نوع جدیدی از زیرساخت‌های اطلاعاتی و مکانیسم کارکردهای دیجیتالی یکپارچه‌سازی‌شده با شبکه ابر کمک می‌کند، که باعث بهبود عملکرد شبکه می‌شود. تاکنون، این شرکت استخری از منابع ابری را بر اساس بیش از ۶۰۰ مرکز داده، بیش از ۳۰۰۰ مرکز رایانش مرزی[۸] و منابع اینترنتی غنی در سراسر کشور، با تمرکز بر تأمین خواسته‌های آنلاین دولت‌ها و شرکت‌ها، تکمیل کرده است.

  • ساخت یک پلتفرم دیجیتال برای شرکت‌ها

چاینا تلکام یک پلتفرم دیجیتال با محوریت همگرایی شبکه ابر ایجاد کرد که انتظار می‌رود به زیربنایی برای تحول دیجیتال اقتصاد چین تبدیل شود. علاوه بر این، این شرکت همچنین پلتفرم‌های میانی کسب‌وکار، داده و فناوری و همچنین یک دریاچه کلان‌داده را برای ارتقا مجموعه دیجیتال دارایی‌های جهانی توسعه داده است.

  • بهبود اطلاعات اینترنت و امنیت داده

این شرکت یک مفهوم امنیتی و حالت محافظتی متناسب با تحول دیجیتال برای بهبود ظرفیت‌ها در عملیات ایمن، حفاظت و خدمات ایجاد کرده است. همچنین باعث تقویت امنیت داده و امنیت کلان‌داده‌ها شده و در درجه اول یک سیستم دفاعی عمیق را با یکپارچه‌سازی شبکه ابر، برنامه و داده‌ها تکمیل کرده است.

  • تقویت پیاده‌‌کردن دیجیتالی‌سازی

چاینا تلکام تلاش کرده است تا ظرفیت بهره‌برداری در محصولات فایوجی و عمده شبکه ابر را بهبود بخشد و تخصیص شبکه ابر و مدیریت زیرساخت را متحد سازد. به عنوان مثال، این شرکت سرمایه‌گذاری و هزینه‌های خود را بازتخصیص داد و به شرکت‌ها کمک کرد تا از طریق فناوری کلان‌داده، هزینه‌های خود را کاهش دهند و بهره‌وری را بهبود بخشند.

پروژه‌های جدید زیرساختی آن در ساخت‌وساز شهرهای هوشمند در بسیاری از مناطق نقش داشته و تحول دیجیتال بسیاری از صنایع را برانگیخته است. علاوه بر این، این شرکت چندین پلتفرم دیجیتال مبتنی بر کلان‌داده و هوش مصنوعی ساخته است که از توسعه سیستم‌های مرکزی یکپارچگی دولت‌ها و شرکت‌ها پشتیبانی می‌کند.

  • کمک به نبرد ضد پاندمی

چاینا تلکام از مزیت خود در فناوری فایوجی، همگرایی شبکه ابری و کلان‌داده‌ها بهره برد و ارتباط صحیح اطلاعات را در هنگام شیوع کووید ۱۹ تضمین کرد.

این برنامه به ساخت شبکه بیمارستان‌هایی در ووهان چین کمک کرد و بسیاری از اپلیکیشن‌های اطلاعاتی مانند سیستم پزشکی از راه دور[۹] را برای حمایت از نبرد ضد پاندمی راه‌اندازی کرد.

لازم به ذکر است که این شرکت ساخت مستقیم دو بیمارستان موقت را با همکاری تلویزیون مرکزی چین با استفاده از یک پلتفرم فایوجی و ابر الکترونیکی به طور مستقیم پخش کرد که بیش از ۳۰۰ میلیون بازدید داشت.

محصولات آن همچنین در گسترش شرایط ضد پاندمی و کشاورزی در مناطق روستایی نقش داشت.

چاینا تلکام به تعمیق اصلاحات SOE و تقویت یکپارچه‌سازی شبکه ابری فایوجی برای پشتیبانی از تحول دیجیتال سایر صنایع و کمک به توسعه اقتصادی دیجیتال در چین ادامه خواهد داد.

  •  تماس‌های تلفنی رمزگذاری شده کوانتومی

برخی از کاربران تلفن هوشمند غول مخابراتی چین، چاینا تلکام، در استان آنهویی با استفاده از سیم‌کارت و اپلیکیشن خاص موبایلی، می‌توانند تماس‌های تلفنی محافظت شده توسط رمزگذاری کوانتومی برقرار کنند.

این خدمت به عنوان یک برنامه آزمایشی در استان آنهویی راه‌اندازی شد. برای دستیابی به ویژگی جدید، کاربران باید برای تعویض سیم‌کارت به فروشگاه‌های چاینا تلکام مراجعه کنند. این خدمت همچنین به برنامه تماس امن کوانتومی شرکت چاینا تلکام نیاز دارد که در حال حاضر فقط برای موبایل‌های اندروید در دسترس است.

برخلاف روش‌های رمزگذاری سنتی که فقط به الگوریتم‌ها متکی هستند، رمزگذاری کوانتومی توسط قوانین فیزیک کوانتوم محافظت می‌شود. از نظر تئوری، تمام اطلاعاتی که توسط الگوریتم‌های سنتی رمزنگاری می‌شوند، در صورت وجود زمان کافی می‌توانند توسط سیستم‌های رایانه‌ای شکسته یا هک شوند؛ اما رمزنگاری کوانتومی متفاوت است چون هر تلاشی برای رهگیری داده‌ها باعث ایجاد تغییر فیزیکی در پیام و هشدار به فرستنده و گیرنده در مورد شنود احتمالی می‌شود.

برای کاربران خدمت جدید چاینا تلکام، شروع یک تماس تلفنی کوانتومی با استفاده از فناوری اطلاعات کوانتومی، دو کلید مخفی ایجاد می‌کند. این موارد برای تأیید هویت تماس‌گیرنده و اطلاعات تماس استفاده می‌شوند. شرکت مخابرات چین گفته که این خدمت جدید ابتدا در دسترس کاربران بخش‌های خاصی مانند دولت، نهادهای نظامی و مالی خواهد بود که به «امنیت مطلق» نیاز دارند. این شرکت افزوده که در آینده کاربردهای عمومی آن گسترش خواهد یافت.

این خدمت توسط یک سرمایه‌گذاری مشترک توسط شرکت مخابرات چین و شرکت مخابرات کوانتوم شکل گرفت. لئو گوئیکینگ، مدیر اجرایی چاینا تلکام، گفته که هدف این شرکت ارائه تماس‌های ایمن کوانتومی برای بیش از ۱۰ میلیون کاربر تلفن همراه در مدت پنج سال است. این شرکت‌ها همچنین وعده داده‌اند که تلفن‌های ویژه‌ای را با ویژگی‌های رمزگذاری کوانتومی عرضه می‌کنند که در حال حاضر در حال توسعه است.

در سال‌های اخیر، چین در گسترش رمزنگاری با استفاده از توزیع کلید کوانتومی به یک رهبر جهانی تبدیل شده است. چین همچنین اولین ماهواره کوانتومی جهان و طولانی‌ترین شبکه‌های ارتباطی کوانتومی جهان را برای استفاده‌های محدود صنعتی ساخته است. پیشرفت این کشور در فناوری کوانتومی همچون بخش‌های هوش مصنوعی و اینترنت نسل پنجم بخشی از جنگ فناوری آمریکا و چین است.

  • بهره‌برداری هزاران ایستگاه فایوجی در چین

شرکت چاینا تلکام، یکی از بزرگ‌ترین اپراتور‌های مخابراتی چین، حدود ۷۵ هزار ایستگاه فایوجی را در این کشور به بهره‌برداری رسانده است. با توجه به از سرگیری کار در زمان بیماری فراگیر کرونا، این شرکت قصد دارد تا پایان سال، ۳۰۰ هزار ایستگاه فایوجی دیگر را نیز تکمیل کند. این شرکت همچنین یک قرارداد همکاری در خصوص ساخت ۲۵۰ هزار ایستگاه فایوجی نیز با دیگر غول مخابراتی چین، چاینا یونیکام دارد که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سه ماهه سوم سال جاری میلادی به پایان برسد. چین قصد دارد ساخت پروژه‌های زیرساختی جدید مانند شبکه‌های فایوجی و مراکز داده را سرعت بخشد و خدمات اطلاعاتی را برای مصرف جدید تقویت کند. آنها حدود ۱.۴ میلیارد دلار سرمایه‌ روی این امر گذاشته‌اند و امید به تقویت اقتصاد از این طریق دارند. ساخت زیرساخت شبکه فایوجی چین می‌تواند به تقویت همه حوزه‌ها از خودروی خودران گرفته تا هوش مصنوعی کمک کند.

  • بلاکچین و فایوجی

جیانگ وی مدیرعامل آزمایشگاه مشترک اقتصاد دیجیتال و بلاک‌چین چاینا تلکام در یک مصاحبه شرح داد که فناوری بلاک‌چین کاربردهای قابل‌توجهی دارد و می‌تواند عملکرد فایوجی را بهبود بخشد. چاینا تلکام معتقد است که بلاکچین نقش مهمی را در مدیریت، تعامل ایمن و همکاری کارآمد میان شبکه‌ها و ابزارها ایفا می‌کند. همچنین، بلا‌چین در فایوجی، یک سرمایه‌گذاری اجتماعی در چشم‌انداز این فناوری به نمایش می‌گذارد. علاوه بر این، بلاک‌چین می‌تواند به جمع‌سپاری صنعت در زیرساخت‌های فایوجی کمک کند و به اشتراک‌گذاری منابع و کاربردهای فایوجی را فراهم می‌آورد. چاینا تلکام همچنین در حال آزمایش به‌کارگیری بلاک‌چین به منظور بهبود خدمات رومینگ بین‌المللی خود است؛ چون این فناوری راهی است که نیاز به شرکت‌های شخص ثالث را از بین برده و خدماتی یکپارچه ارائه می‌دهد. (روتینگ, ۲۰۲۱)

 

 شناسایی قوانین، مقررات و سیاست‌های حاکم بر فضای فعالیت سازمان
  • ساختار بازار

با توجه به توسعه سریع صنعت اینترنت و تلکام، دولت برای هماهنگ‌سازی قوانین و مقررات مختلف مربوط به بخش‌های مختلف، نقش فعالی داشته است.

قوانین تلکام در چین کلیه خدمات تلکام را به دو دسته تقسیم می‌کند:

  • خدمات پایه تلکام، که اساساً به امکانات زیرساختی و انتقال صدا و داده‌های پایه‌ای، چه در داخل و چه در خارج از کشور، اشاره دارد.
  • خدمات تلکام با ارزش افزوده، که به خدمات تخصصی از طریق امکانات اساسی زیرساخت اشاره دارد.

چین سیستم صدور مجوز سخت‌گیری دارد. اپراتورهای تلکامی باید مجوز فعالیت خدمات پایه تلکام یا خدمات تلکامی با ارزش افزوده را دریافت کنند. خدمات تلکامی با ارزش افزوده شامل ارائه‌دهندگان محتوای اینترنتی، ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی و مرکز تماس، مرکز داده اینترنت و خدمات همکاری منابع اینترنتی و غیره است. خدمات محتوای اینترنتی، تجارت الکترونیکی و خدمات رایانش ابری در سال‌های اخیر بسیار سریع رشد کرده‌اند.

  • چارچوب رگولاتوری

اساسنامه اصلی حاکم بر خدمات تلکامی، مقررات تلکام پی‌آر‌سی[۱۰] است. این اساس‌نامه اصول کلی حاکم بر بازار تلکام، خدمات و ایمنی، از جمله اینترنت را اعمال می‌کند.

مهمترین قوانین تابع شامل موارد زیر است:
  • کاتالوگ طبقه‌بندی شده خدمات تلکامی ۲۰۱۵: این مکمل مقررات تلکام پی‌آر‌سی است و لیستی از خدمات را که خدمات پایه تلکام و خدمات تلکامی با ارزش افزوده هستند، ارائه می‌کند.
  • مقیاس‌هایی برای مدیریت مجوزهای فعالیت تجاری تلکام (بازنگری ۲۰۱۷). این موارد الزامات مفصلی را تحمیل می‌کنند که همه اپراتورها برای درخواست مجوز فعالیت خدمات تلکامی باید آنها را برآورده کنند.
  • قوانین اداره شرکت‌های تلکامی سرمایه‌گذاری‌شده خارجی (بازنگری ۲۰۱۶). این موارد الزامات اضافی خاصی را بیان می‌کند که یک اپراتور با سرمایه‌گذاری خارجی برای دریافت مجوز فعالیت خدمات تلکامی در چین باید آنها را برآورده کند.
  • مقیاس‌های اداری برای خدمات اطلاعات اینترنتی (بازنگری ۲۰۱۲). این موارد به طور خاص مجوز و مدیریت خدمات اطلاعات اینترنتی را تنظیم می‌کنند.
  • قانون تجارت الکترونیک (از تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۱۹)

قوانین امنیت سایبری و آیین‌نامه‌های اجرایی آن هم برای بیشتر اپراتورهای خدمات تلکامی استفاده می‌شود.

  • مقامات رگولاتوری

وزارت صنعت و فناوری اطلاعات رگولاتور اصلی صدور مجوز و اداره خدمات تلکامی از جمله محتوای اینترنت، ارائه خدمات و تعرفه‌ها و هزینه‌های دسترسی است.

همچنین، اداره فضای مجازی چین:
  • سیاست‌های ارتباطات اطلاعات اینترنتی را اجرا می‌کند.
  • قوانین مربوط به ارتباطات اطلاعات اینترنتی را اجرا می‌کند.
  • به بخش‌های مربوطه دستور می‌دهد تا مدیریت محتوای اطلاعات اینترنتی را بهبود دهند.
  • خدمات خبری شبکه را تأیید و بر آن‌ها نظارت می‌کند.
  • برای ساخت وبسایت‌های خبری مهم برنامه‌ریزی می‌کند.

هر دو رگولاتور مستقیماً توسط شورای ایالتی هدایت می‌شوند.

همچنین دفاتر اداری تلکامی در استان‌ها، مناطق خودمختار و شهرداری‌ها، مستقیماً زیر نظر وزارت صنعت و فناوری اطلاعات (دفاتر ارتباطات محلی) وجود دارند و خدمات تلکامی را در حوزه قضایی خود قانون‌گذاری و ثبت‌نام‌های اولیه برای فعالیت در سراسر کشور را بررسی می‌کنند.

[۱] ۵G

[۲] CDMA mobile voice services

[۳] Color Ring Tone

[۴] POS

[۵] ChinaVNet

[۶] Digital Data Network یا DDN

[۷] frame relay, or FR

[۸] Edge Computing

[۹] Telemedicine

[۱۰] Telecoms Regulations of the PRC (2016 Revision) (Telecoms Regulations)

 

مقالات مرتبط:

اصول تحول دیجیتال در صنعت تلکام

سری مطالعات تطبیقی تحول دیجیتال شرکت‌های تلکامی: دویچه تلکام

سری مطالعات تطبیقی تحول دیجیتال شرکت‌های تلکامی: هواوی

سری مطالعات تطبیقی تحول دیجیتال شرکت‌های تلکامی: ودافون

سری مطالعات تطبیقی تحول دیجیتال شرکت‌های تلکامی: گروه ان‌تی‌تی

سری مطالعات تطبیقی تحول دیجیتال شرکت‌های تلکامی: تلفنیکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this