سری مطالعات تطبیقی تحول دیجیتال شرکت‌های تلکامی: هواوی

سری مطالعات تطبیقی تحول دیجیتال شرکت‌های تلکامی هواوی

هواوی یک شرکت چند ملیتی مستقل و متعلق به بخش خصوصی است که خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات را ارائه می‌دهد. این شرکت حدود ۱۹۷۰۰۰ کارمند در سراسر جهان دارد و در بیش از ۱۷۰ کشور فعالیت می‌کند. هواوی به بیش از سه میلیارد نفر در جهان خدمت ارائه می‌دهد. این شرکت در چهار حوزه اصلی شبکه‌های مخابراتی، فناوری اطلاعات، دستگاه‌های هوشمند و سرویس‌های ابری راه‌حل ارائه می‌دهد و خود را متعهد به فراهم آوردن دیجیتال برای هر فرد، خانه و سازمانی در یک دنیای کاملاً متصل و هوشمند می‌داند.

هواوی بهترین مثال برای نشان دادن قدرت تحول دیجیتال به عنوان یک شرکت جهانی است. بیشترین درآمد بدست آمده هواوی در سال ۲۰۱۶، حدود ۷۸٫۶ بیلیون دلار آمریکا بوده و در همان سال ۸۳مین شرکت در لیست ۵۰۰ شرکت فورچون در سطح جهان بوده است (در سال ۲۰۲۰ جایگاه ۴۹ این لیست را به خود اختصاص داد). هواوی با همکاری شرکت‌های تلکام بالغ بر ۱۵۰۰ شبکه ایجاد کرده که اتصال یک سوم از جمعیت جهان به اینترنت را پوشش می‌دهد. این شرکت ۹۰۰ شعبه، ۱۵ مرکز تحقیق و توسعه، ۳۶ مرکز مشترک نوآوری و میلیون‌ها شریک از جمله بالغ بر ۶۰۰۰۰ تامین‌کننده دارد.

به تدریج، دنیای فیزیکی و دیجیتال بیشتر در هم تنیده می‌شوند و مرزهای بین آنلاین و آفلاین از بین می‌رود. بخش عظیمی از زندگی روزمره افراد به لطف دسترسی آنلاین در هر زمان و هر مکان در قالب دیجیتال، ارسال، منتقل، دریافت و ذخیره می‌شود. صنعت تلکام که از مزایای افزایش جمعیت، اینترنت سیار و تلفن‌های هوشمند بهره‌مند شده است، به دلیل افزایش نیاز به پهنای باند و انتظارات مصرف‌کنندگان، با چالش‌های توسعه‌ مواجه می‌باشد. برای اینکه این صنعت همچنان در عرصه رقابت باقی بماند، نیاز به تلاش‌های مشترک بسیاری در کل صنعت وجود دارد.

طی ۳۰ سال گذشته هواوی در چنین ساختار سازمانی بزرگ و پیچیده‌ای به صورت مداوم تحول کسب‌وکار و همچنین پیاده‌سازی فناوری اطلاعات و فرایندها را اجرا کرده است. مانند هر بنگاه اقتصادی هواوی باید اهداف خود برای تحول فناوری اطلاعات و کسب‌وکار را مشخص کند. هواوی معتقد است که مهاجرت به ابر و فرایندهای سرویس‌محور فقط ابزاری برای دسترسی به اهداف است. هدف واقعی تحول، اطمینان از انطباق داخلی و خارجی، ارتقاء کسب‌وکار و پشتیبانی از عملکردهای کارآمد شرکت است. به بیان ساده، هدف این است که ضمن افزایش قابلیت‌ها و کارایی، درآمد و سود بیشتری کسب شود. مطمئناً این هدف برای تحول دیجیتال همه شرکت‌های زیرمجموعه هواوی اعمال می‌شود. فناوری‌ها باید با اهداف کسب‌وکاری همسو باشند، تحول کسب‌وکار را پیش برند و آن را امکان‌پذیر سازد.

 

مسیر تحول دیجیتال سازمان

هواوی معتقد است که برای پشتیبانی از تحول کسب‌وکار به صورت کارآمد و همه جانبه، معماری فناوری اطلاعات سه تغییر اساسی نیاز دارد.

  • تغییر اول: تغییر از معماری بسته و سیلویی به معماری باز مبتنی بر ابر و سرویس‌گرا

دلیل اصلی به روزرسانی معماری سنتی فناوری اطلاعات به معماری باز، پاسخ سریع به نیازهای کسب‌وکاری است. هر اندازه که سیستم‌ها پرسرعت و به‌روز باشند، در صورت وجود معماری بسته و سیلویی به سختی می‌توانند نیازهای متغیر کسب‌وکاری را در مدت کوتاهی پاسخ دهند.

قبل از توضیح تغییر دوم در ابتدا به صورت مختصر تجربه کاربر مبتنی بر ROADS  شرح داده می‌شود.

هواوی معتقد است که یک تجربه کاربری رضایت‌بخش در عصر اطلاعات باید به‌هنگام (Real Time)، شخصی‌سازی و متناسب با تقاضا (On Demand)، کاملاً آنلاین (All Online)، استفاده از نظرات کاربر (DIY[1]) و اجتماعی (Social) و یا به اختصار ROADS باشد. برای بقا و رشد، صنعت تلکام باید تجربه‌ای مبتنی بر ROADS را ایجاد کند که به کاربران این امکان را می‌دهد از خدمات شخصی‌سازی‌شده و سفارشی که در هر مکان قابل دسترسی هستند، استفاده کنند.

به‌هنگام: این قابلیت، بدون شرط مسافت و تنها با یک کلیک به کاربران را امکان می‌دهد فقط در چند ثانیه از سفارش، پرداخت و تحویل یک سرویس جدید لذت ببرند. در گذشته، این فرایند ممکن بود ساعت‌ها، روزها یا حتی هفته‌ها به طول می‌انجامید.

شخصی‌سازی‌شده: این قابلیت برای کاربران این امکان را فراهم می‌کند که خدمات را بر اساس نیاز واقعی خود شخصی‌سازی کنند. بسته‌های خدماتی مخابراتی فعلی محدود هستند و مشتریان بسته‌های شخصی‌سازی‌شده و انتخابی از نظر پهنای باند، ظرفیت، زمان و کیفیت خدمات می‌خواهند.

کاملاً آنلاین: کاربران به خدمات و سرگرمی‌های آنلاین عادت کرده‌اند. فناوری‌های ابری امکان دسترسی بیشتر خدمات مخابراتی به صورت آنلاین، بهبود کارایی و کاهش هزینه‌ها را فراهم می‌کند.

استفاده از نظرات کاربر: این حوزه قابلیت مشارکت و همکاری کاربران در توسعه و بهینه‌سازی خدمات را به همراه دارد. همچنین باعث تسریع نوآوری و تعامل بیشتر کاربران با خدمات می‌شود.

اجتماعی: پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی به کاربران این امکان را می‌دهد که تجربیات، بینش‌ها و دیدگاه‌های مرتبط با خدمات آنلاین را به اشتراک بگذارند. این پلتفرم‌ها به ایجاد پایگاه‌های مشتریان و طرفداران، افزایش وفاداری کاربران و احساس تعلق آنها کمک می‌کند.

  • تغییر دوم: تغییر تمرکز از فرایندهای داخلی بر تجربه کاربر مبتنی بر ROADS

در گذشته، بخش‌های فناوری اطلاعات هواوی توجه زیادی به تجربه کاربر مبتنی بر ROADS نداشتند. هنگام توسعه یک اپلیکیشن فناوری اطلاعات، تعداد کمی از مهندسان تحقیق و توسعه می‌دانستند که چه تعداد از افراد از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند و کاربران چه کسانی هستند. مهندسان نیز خود با این سیستم‌ها کار نمی‌کردند. در اکثر موارد، تیم فناوری اطلاعات یک اپلیکیشن را برای پاسخگویی به نیازهای یک واحد کسب‌وکاری خاص توسعه می‌داد بدون اینکه این تعاملی با کاربران در اینباره صورت گیرد. بنابراین حتی اگر همه اپلیکیشن‌های فناوری اطلاعات هواوی در فرایندهای کسب‌وکاری عملکرد مناسبی داشتند، اما تجربه کاربری عملاً نامناسب بود.

  • تغییر سوم: تغییر از سیستمی که مدیریت داخلی را انجام می‌دهد به سیستمی که به کاربران متصل است و خدمات به‌هنگام فراهم می‌کند.

این هدف برای پیشرفت هواوی است زیرا سیستم فعلی فناوری اطلاعات آنها یک سیستم داخلی است که به اندازه کافی با شبکه خارجی ارتباط ندارد. به عنوان مثال زمانی که یک شریک می‌خواهد در یک پروژه هواوی مشارکت کند، چگونه می‌تواند برای به دست آوردن آخرین اطلاعات پروژه با آنها در ارتباط باشد. اگر یک شرکت فناوری نوآور که می‌خواهد به تامین‌کننده هواوی تبدیل شود، کجا می‌تواند محصولات خود را به هواوی نشان دهد؟ مشتریان در مورد آخرین معرفی محصولات چگونه اطلاعات کسب کنند؟ این موارد باعث شد که هواوی به دنبال اصلاح سیستم فعلی خود باشد.

تحول کسب‌وکار در هواوی از یک فلسفه تجربه‌محور ROADS برای بهبود کارایی، بهره‌وری و رضایت مشتری پیروی می‌کند. برخی از برنامه‌های تحولی هواوی برای بخش‌های تحقیق و توسعه، فروش، تولید، تحویل و تدارکات صورت پذیرفت که در ادامه ارائه می‌شوند.

  • محقق شدن همکاری در زمینه تحقیق و توسعه از طریق مهاجرت آن به ابر

تحقیق و توسعه بزرگترین بخش هواوی است که تقریبا نیمی از ۱۸۰۰۰۰ کارمند در آنجا فعالیت دارند. در گذشته بخش‌ فناوری اطلاعات هواوی، از فرایندها، ابزارها، داده و محیط‌های مورد استفاده برای توسعه محصول جدا بودند. اکنون کل این فرایند در ابر بصورت متمرکز انجام می‌شود و زمان موردنیاز برای انتقال سخت‌افزار و سخت‌افزار از تحقیق و توسعه به تولید بسیار کاهش یافته است.

به عنوان مثال، برای راه‌اندازی یک تلفن‌همراه جدید، برای توسعه‌دهندگان چندین ماه طول می‌کشید تا کارهایی نظیر درخواست تجهیزات آزمایش تا راه‌اندازی محیط فناوری اطلاعات را انجام دهند. با استفاده از سرویس جدید ابری، اکنون زمان آماده‌سازی محیط به چند روز کاهش یافته است. به همین ترتیب، هنگام تولید سیستم‌عامل برای تلفن‌های همراه، فرایند استفاده از هر یک مدل‌ها به صورت جداگانه انجام می‌شد، بنابراین ساعت‌های زیادی برای بررسی تعداد زیادی مدل صرف می‌شد. اکنون، یک پلتفرم تولید مشترک، کل فرایند را در عرض چند دقیقه انجام می‌دهد.

  • کمک تاثیرگذار برای تیم فروش به‌وسیله فروش دیجیتال

مدیران فروش هواوی قبلا دید واضحی از فعالیت‌های سمت مشتری شرکت نداشتند و در صورت بروز مشکل، دلایل آن اغلب مشخص نبود. در سال‌های اخیر، به لطف فروش دیجیتال، شرکت یک مدیریت یکپارچه آنلاین و آفلاین برای کمک به تیم‌های فروش ایجاد کرده است. بطور مثال، مدیران فروش در همه سطوح می‌توانند از تلفن‌های همراه برای مشاهده فعالیت‌های بهنگام بیش از ۲۰۰ شرکت زیرمجموعه در بیش از ۱۷۰ کشور و منطقه استفاده کنند. این فعالیت‌ها به تدریج ولی به صورت موثری توانستند قابلیت‌های عملیاتی و کارایی تیم‌های فروش را بهبود بخشند.

  • بهبود ارائه سرویس به‌وسیله پلتفرم‌های نرم‌افزاری ارائه خدمت تک مرحله‌ای

سرویس ارائه خدمت هواوی در گذشته فعالیت‌های زیادی را شامل می‌شد که نیاز به باز کردن بیش از ۲۰ سیستم توسط پرسنل ارائه خدمت بود. اکنون یک پلتفرم ارائه خدمت وجود دارد که تمام فعالیت‌های لازم را در یک پورتال واحد ادغام می‌کند و مدیریت منابع، مدیریت برون‌سپاری، تاییدیه سایت، دریافت کالا، پشتیبانی فنی و مدیریت پرسنل را شامل می‌شود. این پورتال کسب‌وکارمحور بهره‌روی ارائه خدمت را ارتقا داده است. علاوه‌براین یک مرکز هدایتی ایجاد شده است که مدیران می‌توانند شاهد پیشرفت پروژه‌های ارائه خدمت در سطح جهان و وضعیت اجرایی هرکدام از طریق یک صفحه نمایش بزرگ باشند. مدیریت بصری، بهنگام و آنلاین باعث ارائه خدمات موثر توسط شرکت شده است.

  • پشتیبانی مرکز هدایت و عملیات تولید جهانی از تصمیم‌گیری‌های بهنگام

همانطور که گفته شد، در مرکز هدایت هواوی، اطلاعات وضعیت تامین‌کنندگان جهانی و نیازهای بازار به صورت سرویس‌محور گردآوری می‌شود. هواوی یک سیستم تصمیم‌گیری بهنگام برای هر سناریو کسب‌وکاری ایجاد می‌کند. به عنوان مثال اگر هنگام آزمایش محصول، مسائل کیفیتی مشاهده شود، می‌توان هشدارهای کیفیت را به موقع در فرایند تولید وارد کرد. از طریق تحلیل کلان داده بسیاری از موارد را می‌توان به صورت موثر کنترل و مدیریت کرد.

  • تسهیل کار روزمره شرکت از طریق همکاری اداره‌ها با اتصال بهتر

هر بنگاه نیاز به ایجاد یک پلتفرم کارا برای اتصال سهل دستگاه‌ها، دانش، مشاغل و تیم‌ها دارد. در سال ۲۰۱۷، تیم فناوری اطلاعات هواوی برای رفع این نیاز وی‌لینک[۲] را راه‌اندازی کرد و اکنون این اپلیکیشن ۱۷۰۰۰۰ کاربر دارد. وی‌لینک کاربران را قادر به برگزاری جلسات، استفاده از اپلیکیشن‌های خدمت و مشاهدۀ پرونده‌های به اشتراک‌گذاشته برای برقراری ارتباط کارآمد با دیگران در یک تیم و فارغ از محل حضور آنها می‌سازد.

 

اکوسیستم حاکم بر فضای فعالیت سازمان

هواوی معتقد است که توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و زیرساخت‌های مرتبط با آن تنها با تکیه بر مشارکت‌کنندگان اکوسیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله تامین‌کنندگان عناصر شبکه، اپراتورهای شبکه، پلتفرم‌ها، اپلیکیشن‌ها و تامین‌کنندگان محتوا امکان‌پذیر نمی‌باشد. در عوض این توسعه نیاز به پشتیبانی دولت در سه جنبه مهم سرمایه‌گذاری، نوآوری و رقابت دارد. دولت نقش مهمی در شکل‌گیری یک محیط مساعد جهت توسعه سریع و سالم صنعت فناوری اطلاعات ایفا می‌کند و از این رو باعث ایجاد بهره اقتصاد و اجتماعی بیشتر کشور می‌شود.

همان گونه که در شکل ۱ نمایش داده شده، دولت در پشتیبانی و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، راهبری و قانون‌گذاری در حوزه رقابتی و تشویق به نوآوری در فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش کلیدی دارد.

شکل-۱.-نقش-دولت-در-نوآوری-در-فناوری-اطلاعات-و-ارتباطات

شکل ۱. نقش دولت در نوآوری در فناوری اطلاعات و ارتباطات

به‌طور کلی هواوی اکوسیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات را به صورت شکل ۲ ترسیم می‌کند. این اکوسیستم شامل تامین‌کنندگان اجزای شبکه، اپراتورهای شبکه، تامین‌کنندگان اپلیکیشن‌ها، محتوا و پلتفرم‌ها و همچنین کاربران نهایی می‌باشد. در اینجا سازمان‌هایی از جمله هواوی، نوکیا، سامسونگ، مایکروسافت، اپل، اریکسون و سیسکو به عنوان تامین‌کنندگان اجزای شبکه حضور دارند. این سازمان‌ها مسئولیت تامین اجزای کلیدی شبکه از جمله تجهیزات تلکام، دستگاه‌ها و وسایل الکترونیکی مصرف‌کنندگان نهایی، روترها، کامپیوترها را به عهده دارند. اپراتورهای شبکه نظیر ودافون[۳]، ایرتل[۴]، امریکا موویل[۵]، چیناموبایل[۶] نیز به ساخت شبکه‌های عملیاتی فناوری اطلاعات و ارتباطات شامل تلکام، کابل، ماهواره و شبکه‌های توزیع می‌پردازند. تهیه پلتفرم‌ها، محتواها و اپلیکیشن‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز بر عهده تامین‌کنندگان این حوزه از جمله یاهو، یوتیوب، گوگل و فیسبوک می‌باشد. کاربران نهایی نظیر کاربران شرکتی، کاربران خانگی و فردی نیز از خدمات و محصولات تهیه شده توسط سایر مشارکت‌کنندگان در این اکوسیستم استفاده می‌کنند.

شکل-۲.-اکوسیستم-فناوری-اطلاعات-و-ارتباطات

شکل ۲. اکوسیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات

یک سازمان برای بقا باید بتواند در بازار رقابت کند ولی برای پیشرفت، همکاری نیز لازم است. فناوری‌ها ومدل‌های کسب‌وکار هرگز متوقف نمی‌شوند و سازمان‌ها باید از طریق تحول دیجیتال با محیط همیشه در حال تغییر سازگار شوند. بااین‌حال نیازمندی‌ها و الزامات تحول دیجیتال برای هر سازماتی منحصربه‌فرد است، که این امر باعث می‌شود هیچ یک از شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات به تنهایی و به صورت مستقل از عهده چالش‌های این مسیر برنیایند. بنابراین سازمان‌ها برای توسعه پایدار به همکاری نیاز دارند.

هواوی به دنبال مشتری‌محوری و ایجاد بالاترین کیفیت در خدمات خود می‌باشد. هدف هواوی به حداکثر رساندن سود نیست، بلکه حفظ سود در یک سطح معقول می‌باشد، زیرا موفقیت بلندمدت هواوی به موفقیت شرکا و مشتریان آن بستگی دارد. به همین دلیل، هدف فراتر از برنده‌شدن به‌تنهایی است، هدف پیروزی مشترک، با شرکا و مشتریان می‌باشد. همچنین هواوی معتقد است همکاری‌های مبتنی بر اکوسیستم نیازمند مدیریت فعلانه با استفاده از فناوری‌های کلان داده و بطور کلی عملیات‌های مبتنی بر داده می‌باشد.

شرکای هواوی در اکوسیستم به ۷ نوع دسته‌بندی می‌شوند: شرکای فروش، شرکای راه‌حل، شرکای خدمات، شرکای تامین مالی و سرمایه‌گذاری، شرکای استعدادی، شرکای جمعی و شرکای صنعت. هواوی تا پایان سال ۲۰۱۹، بیش از ۲۲۰۰۰ شریک فروش، ۱۲۰۰ شریک راه‌حل، ۴۲۰۰ شریک خدمات، ۱۰۰۰ شریک استعدادی و ۸۰ شریک سرمایه‌گذاری و تامین سرمایه داشته است. در ادامه هر کدام از آنها شرح داده می‌شوند.

شرکای فروش که همچنین به عنوان شرکای کانال شناخته می‌شوند، شامل توزیع‌کنندگان، شرکای جهانی، شرکای ارزش افزوده، شرکای طلایی، شرکای نقره‌ای و شرکای مجاز هستند. آنها با هواوی در راه‌یافتن به بازارها و فروش محصولات، راه‌حل‌ها و خدمات هواوی به مشتریان نهایی همکاری می‌کنند. هواوی ضمن بهبود قابلیت‌های فروش و توسعه کانال‌های کلیدی خود، در حال گسترش مقیاس همکاری خود با این شرکا است.

منظور از شرکای راه‌حل، ارائه‌دهندگان مستقل نرم‌افزار، ارائه‌دهندگان مستقل سخت‌افزار، مشاوره‌دهندگان و یکپارچه‌سازان سیستم‌ها می‌باشد. آنها با هواوی یا شرکای اکوسیستم هواوی راه‌حل‌های مشترک توسعه یا اجرایی می‌کنند.

شرکای خدمت، شرکایی هستند که خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات را با هدف کمک به مشتریان جهت موفقیت در تحول دیجیتال، ارائه می‌دهند.

شرکای سرمایه‌گذاری و تامین مالی: این شرکا به مشتریان یا شرکای هواوی خدمات سرمایه‌گذاری، تامین مالی و لیزینگ ارائه می‌دهند و به آنها در تامین نیازهای مالی کمک می‌دهند.

شرکای استعدادی، تبادل استعدادها، آموزش‌ها، بهبود توانایی‌ها و سایر خدمات مرتبط در زنجیره صنعت هواوی را ارائه می‌دهند. در اینجا، منظور از شرکای استعداد، شرکای آموزشی مجاز و آکادمی‌های ICT هواوی هستند. هدف هواوی آموزش یک میلیون متخصص فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور تامین نیازمندی‌های استعدادی تحول دیجیتال می‌باشد.

شرکای جمعی سازمان‌های استاندارد، انجمن‌ها و موسسات تحقیقاتی صنعت را شامل می‌شود. آنها به طور مستقیم و غیرمستقیم در بالا بردن شناخت برند هواوی و تاثیرگذاری آن در میان صنایع کمک‌کننده می‌باشند. هواوی جهت توسعه شرکای جمعی خود، همکاری با سازمان‌های استاندارد و انجمن‌های صنعت و گسترش شبکه جهانی را ادامه می‌دهد.

منظور از شرکای صنعت، شرکای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری می‌باشد که در ساخت پلتفرم‌های دیجیتال کمک می‌کنند. این پلتفرم‌ها با هدف ارتقاء خدمات تجاری هواوی و شرکای آنها استفاده می‌شود.

 

شناسایی قوانین و مقررات حاکم بر فضای فعالیت سازمان

در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات جهانی، همیشه نگرانی‌هایی در مورد قوانین تجارت، امنیت سایبری، محافظت از داده‌ها و حفظ حریم خصوصی، حفاظت از محیط زیست و سیاست‌های ضدفساد وجود دارد. رهبران اکوسیستم برای ایجاد یک اکوسیستم کسب‌وکاری سالم، باید به این مسائل بپردازند. درهمین حال، شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در صورت تمایل به ادامه حیات و رشد در بازار، باید به این موارد رسیدگی کنند. هواوی نیز برای رفع چالش‌های پیش‌روی خود، باید سیستم‌های انطباق عملیاتی خود را بهینه سازد. سیستم‌ مدیریت انطباق از اقدامات شرکت در این حوزه است که هدف آن ایجاد بنیادی برای انطباق عملیاتی جهانی هواوی می‌باشد.

هواوی سعی کرده است از کنوانسیون‌های بین‌المللی و همچنین کلیه قوانین و مقررات قابل اجرا در کشورها و مناطقی که در آن فعالیت می‌کنند، پیروی کند. این امر سنگ بنای انطباق عملیاتی هواوی است و مدت‌ها به عنوان یک اصل کلیدی در تیم مدیریتی آنها اجرا می‌شود. شرکت تلاش زیادی برای تقویت فرهنگ انطباق انجام می‌دهد. الزامات انطباق با قوانین باید در سیاست‌ها، سیستم‌ها و فرایندهای کسب‌وکاری شرکت گنجانده شود. برنامه‌های آموزشی و ایجاد آگاهی از جمله این موارد و در راستای ارتقاء دانش کارکنان می‌باشد.

این امر همچنین در آگاهی کارکنان نسبت به مسئولیت خودشان و شرکت و اجرای درست وظایفشان از اهمیت بسیاری برخوردار است. شرکت به صورت فعالانه با مشتریان، شرکا، قانون‌گذران و سایر ذینفعان نیز تعامل دارد و اصول و روش‌های انطباق خود را به آنها اعلام می‌کند تا به تقویت درک و اعتماد متقابل کمک دهد. هواوی برای اطمینان از رعایت بهتر قوانین چندین حوزه از جمله «تجاری»، «مالی»، «ضد فساد»، «مالکیت معنوی و حفظ اسرار تجاری» و «امنیت سایبری و حفظ حریم خصوصی» را مدنظر قرار داده است. این موارد در ادامه شرح داده می‌شوند.

  • انطباق تجاری

هواوی مدت‌هاست که نسبت به رعایت قوانین و مقررات قابل اجرا در کشورها و مناطقی که در آن فعالیت می‌کند، متعهد است. این امر شامل کلیه قوانین و مقررات مصوب و نظارتی صادرات در سازمان ملل، چین، ایالات متحده و اتحادیه اروپا است. شرکت بیش از ۱۰ سال تلاش بسیاری صرف ایجاد یک سیستم داخلی پایدار برای انطباق تجارت با به‌روش‌های صنعت و بهبود مداوم آن کرده است. همچنین تغییرات قوانین محلی توسط شرکت به صورت مستمر رصد می‌شود و یکپارچگی آنها با قوانین و فرایندهای شرکت صورت می‌گیرد. این امر در همه عملیات‌های کسب‌وکاری از جمله تدارکات، تحقیق و توسعه، فروش، تامین و خدمات انجام می‌شود.

قوانین حاکم بر ابرها از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. قوانین محافظت از داده‌ها در بسیاری از کشورها، محدودیت‌هایی را بر محل نگهداری داده‌ها اعمال می‌کند. شناخت دقیق قوانین در گسترش مؤثر خدمات مبتنی بر ابر، اهمیت به‌سزایی دارد.

  • انطباق مالی

شرکت با جدیت به تعهدات قانونی و مسئولیت‌های اجتماعی خود عمل می‌کند و اهمیت بسیاری برای مدیریت ریسک انطباق مالی قائل است. انطباق مالی توسط شرکت با توجه به عواملی از جمله مناطق، مشتریان و روش‌های تسویه، نقاط اصلی کنترل در فرایندهای خرید، فروش و نگهداری ثبت می‌شود. همچنین به صورت مداوم بر روی بهبود سیستم‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات کار می‌شود تا اطمینان حاصل شود که مدیریت انطباق مالی به درستی صورت می‌گیرد. از طرفی شرکت تمرکز زیادی بر افزایش آگاهی کارکنان و ایجاد احترام به رعایت مقررات در این زمینه توسط آنها دارد.

  • انطباق ضد فساد

هواوی سیاست مقابله جدی با فساد و رشوه دارد. این امر از طریق تقویت سیستم انطباق ضد فساد به چند روش صورت می‌گیرد: تقویت یک فرهنگ انطباق، حکمرانی و نظارت، ارزیابی ریسک انطباق و تکنیک‌های جلوگیری، کشف و پاسخ. این موارد به صورت پیوسته در حال اجرا می‌باشند. همچنین نقش‌های کلیدی برای گروه‌ها و بخش‌های کسب‌وکاری تعیین شده‌اند که مسئولیت کنترل فساد و پشتیبانی از عملیات سیستم انطابق فساد را بر عهده دارند.

  • مالکیت معنوی و حفظ اسرار تجاری

هواوی یکی از بزرگترین دارندگان حق ثبت اختراع در جهان است و این شرکت معتقد است که احترام و حفاظت از مالکیت معنوی، پایه و اساس نوآوری است. شرکت به عنوان یک پیرو، مجری و مشارکت‌کننده در قوانین مالکیت معنوی و همچنین یک مبتکر، سرمایه‌گذاری زیادی در محافظت از مالکیت معنوی انجام می‌دهد. هواوی با شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات و ارتباطات در سراسر جهان توافق‌نامه‌های بین‌المللی امضا کرده است و تلاش زیادی جهت بهبود محیط برای محافظت از نوآوری و مالکیت معنوی در صنعت و در سراسر کشورها انجام می‌دهد.

همچنین شرکت متعهد به حفظ اسرار تجاری است. هواوی صراحتاً کارکنان خود را از کسب، افشا و استفاده نادرست از اسرار تجاری دیگران منع می‌کند. به طور خاص، اقدامات هواوی برای حفظ اسرار تجاری شامل موارد ذیل است:

  • صدور آیین‌نامه‌های مرتبط با احترام و حفظ اسرار تجاری طرف‌های ثالث، که قوانین روشنی را تعیین می‌کند و کارکنان ملزم به رعایت آنها می‌باشند. شرکت باید اطمینان حاصل کند که کارکنان به صورت قانونی و مطابق با قرارداد فعالیت‌های کسب‌وکاری را انجام می‌دهند.
  • تعبیه کردن الزامات حفظ اسرار تجاری در فرایندهای کسب‌وکار از جمله تحقیق و توسعه، فروش، تدارکات و منابع انسانی و بهبود مداوم مکانیزم‌های مدیریتی در این حوزه با استفاده از درس‌آموخته‌ها و مطالعات موردی
  • ساماندهی تبلیغات، آموزش و ارزیابی‌های مرتبط با حفاظت از اسرار تجاری برای همه کارکنان، به طوری که همه آنها از تعهدات و مسئولیت‌هایی که در حوزه حفظ اسرار تجاری دارند، آگاهی داشته باشند.
  • انجام مستمر نظارت، از جمله بررسی و ارزیابی‌ برای سنجش تلاش‌های حفظ اسرار تجاری دیگران و همچنین اجرای موثر سیاست‌ها، قوانین و فرایندها
  • ایجاد یک سیستم پاسخگویی مبتنی بر سیاست‌های رسمی شرکت مانند پروتکل پاسخگویی در مورد نقض اسرار تجاری دیگران

علاوه بر این موارد، شرکت برای هر کشور و منطقه، مدیریت انطباق منطقه‌ای دارد که قوانین و مقررات خاصی نیز در شرکت‌های فعال هواوی در آن مناطق حکم‌فرما است.

  • امنیت سایبری و حفظ حریم خصوصی

یکی از استراتژی‌های کلیدی هواوی، ساخت و اجرای یک سیستم مطمئن امنیت سایبری و حفظ حریم خصوصی جهانی می‌باشد. شرکت با رعایت قوانین و مقررات در کشورهایی که در آنها فعالیت می‌کند و همچنین با پیروی از استانداردهای بین‌المللی، یک سیستم امنیت سایبری و حفظ حریم خصوصی موثر، پایدار و مطمئن ایجاد کرده است. این سیستم با توجه به الزامات قانون‌گذارن و مشتریان و براساس به‌روش‌های صنعت ایجاد شد. علاوه‌براین، شرکت به صورت فعال، با دولت‌ها، مشتریان و شرکای صنعت همکاری می‌کند تا امنیت سایبری و چالش‌های حفظ حریم خصوصی را برطرف سازد.

هواوی از اهمیت حفظ حریم خصوصی آگاه است و خود را متعهد به حفاظت از اطلاعات شخص مصرف‌کنندگان، مشتریان، تامین‌کنندگان، شرکا، کارمندان و سایر نهادهای ذی‌ربط می‌داند. شرکت از کلیه قوانین و مقررات مرتبط با حفظ حریم خصوصی و امنیت اطلاعات در هر منطقه‌ای که فعالیت می‌کند، پیروی می‌کند.

هواوی کمیته امنیت سایبری و حفظ حریم خصوصی کاربران را ایجاد کرده است که به عنوان بالاترین مقام شرکت در زمینه امنیت سایبری و حفظ حریم خصوصی عمل می‌کند. این کمیته مسئول تصمیم‌گیری و تصویب استراتژی کلی شرکت در زمینه امنیت سایبری و حفظ حریم خصوصی است.

[۱] Do It Yourself

[۲]WeLink 

[۳] Vodafone

[۴] airtel

[۵] america movil

[۶] China Mobile

 

مقالات مرتبط:

اصول تحول دیجیتال در صنعت تلکام

سری مطالعات تطبیقی تحول دیجیتال شرکت‌های تلکامی: دویچه تلکام

سری مطالعات تطبیقی تحول دیجیتال شرکت‌های تلکامی: چایناتلکام

سری مطالعات تطبیقی تحول دیجیتال شرکت‌های تلکامی: ودافون

سری مطالعات تطبیقی تحول دیجیتال شرکت‌های تلکامی: گروه ان‌تی‌تی

سری مطالعات تطبیقی تحول دیجیتال شرکت‌های تلکامی: تلفنیکا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this