در مطالب قبل به معرفی استعداد دیجیتال و فرآیندهای مدیریت استعدادهای دیجیتال پرداختیم. در این بخش، راهکارها و استراتژی بانکهای مطرح جهان در حوزه ایجاد تحول و مدیریت سرمایه انسانی و استعدادهای دیجیتال معرفی میشود.
بانک دویچه
گزارش سرمایه انسانی بانک دویچه، اذعان میدارد که استراتژی سرمایه انسانی بانک در اجرای استراتژی کلی بانک، نقش بسزایی دارد و بر سه هدف استوار است:
دیجیتالی شدن جزء کلیدی استراتژی این بانک است و اثر عمیقی بر سازماندهی، عملیات و به ویژه کارکنان دارد و در نتیجه، دیجیتالی شدن، عنصر اساسی استراتژی سرمایه انسانی بانک میباشد که منجر به هرچه بیشتر خودکار شدن فرآیندهای کاری خواهد شد و نیازمند توسعه مهارتهای دیجیتال سازمان است.
این گزارش در ادامه به موارد ذیل اشاره میکند:
بانک لویدز
از سال ۲۰۱۴، بانک طی یک برنامه تحول دیجیتال سه ساله با بودجه ۵۰۲ میلیون پوندی، به دنبال دستیابی به هدف تبدیل شدن به بهترین بانک برای مشتریان بوده است. برنامه تحول دیجیتال بانک توسط مدیران ارشد فناوری و کسبوکار حمایت شده است و از توان تخصصی شرکت مشاوره مکنزی نیز در این مسیر استفاده شده است.
این بانک استراتژی استعداد دیجیتال خود را شامل پنج بخش میداند که فرهنگ دیجیتال بانک را تقویت میکند:
بانک کپیتالوان
کپیتال وان، استراتژی دیجیتال خود را بر سه محور اصلی استفاده از تحلیل داده، سرمایهگذاری در استعدادهای دیجیتال و تغییر ساختار نیروی کار فناوری اطلاعات سازمانی طراحی کرده تا توسعه سریع و گسترش خدمات نوآورانه را منجر شود.
تمرکز کپیتالوان بر روی تحلیل داده، نیاز به جذب تحلیلگرانی را ضروری ساخت که مهارتهای کمی برای ارزیابی اعداد پیچیده و استخراج دیدگاههای قابل اجرا داشته باشند. ایجاد توانمندیهای دیجیتال درون سازمان، نیاز به جذب مهندسانی با مهارتهای نرمافزاری را در اولویت قرار داده است.
بانک کپیتالوان جهت تجهیز خود به این استعدادها، چندین شرکت کوچک فناوری بانکی را خریده و همچنین متخصصانی را مستقیماً از مراکز علمی و دانشگاهها جذب کرده است.
در سال ۲۰۱۲، این بانک، بنکنز یک شرکت کوچک تلفن همراه را، که پیشنهاداتی را به مشتری بر اساس موقعیت جغرافیایی آنان میداد، خرید. این تملیک، به بانک امکان داد ابزاری را به مشتری ارائه دهد که بر اساس موقعیت جغرافیایی و تاریخچه خرید به آنها پاداش دهد.
این بانک یک برنامه ۱۸ ماهه توسعه فناوری اطلاعات را اجرا کرد که فرصت اجرای پروژههای فناوری در سطح جهانی را برای نیروهای جدید فراهم کرد. این فرصت، مهارتهای مربوط به اینترنت، رسانه اجتماعی و قابلیتهای گوشی هوشمند را در کارکنان تقویت کرد. یکی دیگر از دلایل موفقیت کپیتالوان در جذب نیرو، تمرکز زیاد بر فرآیند جذب و استخدام بوده است. شرکت انواعی از مسائل ریاضی و آزمونهای رفتاری و نگرشی، همراه با چندین دوره مصاحبه را برای فرآیند جذب نیرو در نظر گرفته است.
بانک بیبیویای
بانک اسپانیایی بیبیویای، تحول خود را به سوی بانک دانشمحور از سال ۲۰۰۶ آغاز کرد. تغییر عمیق فرهنگی و ایجاد یک پلتفرم فناوری مبسوط، عناصر اصلی تحول این بانک هستند. این بانک اخیراً با ایجاد حوزه بانکداری دیجیتال، تغییر عمده سازمانی خود را برای حرکت از یک سازمان آنالوگ به اولین تأمینکننده خدمات دانشمحور در عصر دیجیتال رقم زده است. اهداف استراتژیک بانک شامل تحول عمده کسبوکار فعلی و سرمایهگذاری خطرپذیر در حوزه دیجیتال است.
این بانک بیش از ۴۰ میلیون دلار در سال در حوزه آموزش حین کار سرمایهگذاری کرد تا تغییرات لازم در بانک را در حوزههای استراتژی، بازاریابی، مالی، فناوری و رهبری ایجاد کند. پلتفرم یادگیری آنلاین بانک بیش از سه میلیون ساعت آموزش را فراهم ساخته است. استفاده از تلفن همراه و شبکههای اجتماعی برای به اشتراکگذاری دانش کارکنان و ارتباط با فارغالتحصیلان برتر و نخبگان فناوری در دستور کار بانک قرار داشته است.
بیبیویای از سال ۲۰۱۲، اولین دوره آموزشی فارغالتحصیلان را برگزار کرده است. سال ۲۰۱۷، پنجمین دوره آن برگزار شده است. هدف از برگزاری این دورهها، جذب استعدادها، تربیت آنان برای تبدیل شدن به رهبران آینده برای بانک است. فارغالتحصیلان حوزه اقتصاد، ریاضیات و مهندسانی که میتوانند به تحول دیجیتال بانک کمک نمایند، امکان حضور در دورهها را دارند. هدف از این برنامه این است که پرورش متخصصان با مهارتهای مورد نیاز بانک برای رسیدن به مقاصد بانک در عصر دیجیتال، تضمین گردد
بانک ولزفارگو
بانک ولزفارگو با توسعه یک مدل پیشبینیگر توانست بهترین گزینهها را از میان واجدین شرایط موقعیتهای شغلی مورد نظر خود انتخاب کند. این بانک در همکاری با شرکت تحلیل داده کایران شاخصهای کیفی را شناسایی کرد که قابلیتهای مشارکتی و عملکردی کارکنان را تحت شرایط تعامل با مشتری ارزیابی و سپس این صفات را در متقاضیان استخدام جستوجو میکند.
بانک آربیسی
تیم توسعه سرمایه انسانی دیجیتال بانک آربیسی کانادا در راستای توسعه مهارتهای دیجیتال کارکنان، اپلیکیشنی با عنوان اِمْبارک جهت آشنایی کارکنان با فرهنگ دیجیتال سازمان، مشاغل، نقشها و وظایف طراحی کرده است. همچنین این اپلیکیشن برای توسعه مسیر شغلی و یادگیری مستمر کارکنان مورد استفاده قرار میگیرد.
مبانی مدیریت استعدادهای دیجیتال
فرآیندهای مدیریت استعدادهای دیجیتال: برنامه ریزی و جذب استعداد دیجیتال
فرآیندهای مدیریت استعدادهای دیجیتال: توسعه مهارتهای استعداد دیجیتال
فرآیندهای مدیریت استعدادهای دیجیتال: حفظ و نگهداشت استعداد دیجیتال
سازوکارها و ابزارهای مدیریت استعداد دیجیتال
ابتکارات شرکتهای تلکامی در حوزه استعداد دیجیتال