اقدامات زبدگان دیجیتال صنایع مختلف در حوزه مهارت و استعداد دیجیتال

زبدگان دیجیتال

در این بخش، راهکارها و استراتژی شرکت‌های مطرح جهان در حوزه توسعه مهارت و استعدادهای دیجیتال معرفی می‌شود.

  • شرکت ودافون

شرکت ودافون برای نگه‌داشت نیروهای جوان خود و جذب نیروهای جوان نسل هزاره و زِد از بیرون سازمان اقداماتی را انجام داده است. برای مثال برای جذب استعدادهای جوان، این شرکت نحوه تعامل خود با نسل هزاره را بر مبنای دیجیتال قرار داده و از شبکه اجتماعی و پلتفرم‌های آنلاین برای به اشتراک‌گذاری فرهنگ، داستان‌ها، پروفایل، فرصت‌های شغلی و تعامل با کاندیدای شغلی بالقوه استفاده کرده است. همچنین ودافون چنان به ارتباطات دیجیتال متعهد است که فرایند جذب فارغ التحصیلان را از ابتدا تا انتها به‌صورت تجربه‌ای کاملاً دیجیتالی ایجاد کرده است. متقاضیان کار یک مصاحبه ویدئویی یا آزمون آنلاین را پشت سر می‌گذارند و مرکز ارزیابی این شرکت کاملاً سیستمی (بدون کاغذ) برای داوطلبان و ارزیابان است.

در خصوص نگهداشت کارکنان نیز، این شرکت از ابزارهای دیجیتال استفاده می‌کند تا تعادل بیشتری بین تعادل کار-زندگی ایجاد نماید، موردی که نسل هزاره و زد به‌طور مکرر در بسیاری از بررسی‌ها بدان اشاره کرده‌اند. این دو نسل برای تعادل کار-زندگی ارزش قائل بوده و اکثریت آن‌ها تمایل ندارند که زندگی کاری آنان به یک اولویت انحصاری تبدیل شود. در کنار این مورد، سیاست‌های این شرکت طوری طراحی شده است که انعطاف‌پذیری بیشتری برای کارکنان فراهم شود و توازن بیشتری در تعادل کار-زندگی ایجاد شود. این شرکت از محیط کاری انعطاف‌پذیر پشتیبانی می‌کند و ابزارهای دیجیتال برای کارکنان فراهم می‌کند تا کارکنان بتوانند در هر مکان و زمانی کار کنند. ودافون علاوه بر اصرار بر حرکت به سمت دیجیتالی شدن و اولویت قرار دادن تعادل کار-زندگی، بر ایجاد یک فرهنگ همکاری برای کارکنان آتی خود تمرکز دارد.

همچنین این شرکت بر توسعه مهارت‌های فردی و ارتقاء شغلی کارکنان خود تأکید دارد به‌طوری که حدود ۷۰% از پست‌های خالی در این شرکت توسط کارکنان فعلی پر می‌شوند. ودافون بر یادگیری آنلاین سرمایه‌گذاری زیادی کرده و کتابخانه آنلاین بزرگی دارای محتواهای الکترونیکی متفاوت در دسترس همه کارکنان قرار گرفته است.

  • شرکت ویرجین مدیا

آمارها نشان می‌دهد که ۸۷ درصد کارکنان تمام‌وقت در انگلیس به دنبال کاری با زمان انعطاف‌پذیر هستند یا حداقل آرزوی آن را دارند و دیگر زمان کار کردن از ۹ تا ۵ عصر به پایان رسیده است. کارکنان نیاز دارند تا احساس کنند که انعطاف‌پذیری برای انجام کارها و زندگی شخصی‌شان وجود دارد. شرکت ویرجین مدیا[۱] نیز یکی از شرکت‌های فعال در صنعت تلکام است که دفتر مرکزی آن در گرین پارک[۲] انگلیس قرار دارد.

مدیرعامل این شرکت، ریچارد برانسون[۳] اعتقاد دارد که برای ارتقاء تجربه دیجیتال کارکنان و نگهداشت استعدادها، سازمان‌ها باید بر انعطاف‌پذیری در کار و انعطاف‌پذیری در فرایند استخدام تمرکز نمایند. از همین رو این شرکت در سال ۲۰۱۴، سیاست تعطیلات نامحدود را برای کارکنان خود تصویب کرد. با تصویب این سیاست، این شرکت با برهم زدن هنجارهای جاری در صنعت، به کارکنان خود اجازه داد تا بتوانند از مرخصی نامحدود، کار از خانه و دسترسی به اقدامات رفاهی برخوردار باشند. این کار باعث استخدام استعدادهای شادتر و بهره‌ورتر برای این شرکت شده است.

  • شرکت ایرباس – مهندس آینده و برنامه شرکای دانشگاه جهانی ایرباس (ای‌جی‌یوپی‌پی[۴])

مهندس آینده ایرباس یک سند سالانه در حال تکامل است که در سال ۲۰۱۴ توسط برنامه شرکای دانشگاه جهانی ایرباس آغاز شد. هدف آن اتخاذ نکات کلیدی از گفتگوی جاری میان ذینفعان ای‌جی‌یوپی‌پی در مورد مهارت‌ها و شایستگی‌های موردنیاز مهندسان آینده ایرباس و نحوه همکاری ایرباس با دانشگاه‌ها برای توسعه آنها است. در ابتدا این سند در جامعۀ ای‌جی‌یوپی‌پی برای ارائه بینش و الهام توسعه داده شده و به اشتراک گذاشته می‌شود، در عین حال کارکنان ایرباس نیز در ساختار توسعه برنامه هر دانشگاه همکار مشارکت می‌کنند. سپس آن را به‌طور گسترده منتشر می‌کنند تا به سایر مؤسسات غیرهمکار، دانشجویان و متقاضیان کمک کند تا خود را آماده نمایند.

در اصل، این سند نیازهای مهارتی شرکت را در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت تعریف می‌کند. این امر مکانیزمی است که به وسیله آن ایرباس چشم‌انداز روشنی از مهارت‌های مهندسی فارغ‌التحصیل موردنیاز خود را بیان می‌کند، دانشگاه‌های همکار از این چشم‌انداز مطلع می‌شوند، و ایرباس و دانشگاه‌های همکار به‌طور موثر با یکدیگر همکاری می‌کنند تا این چشم‌انداز را به‌طور مداوم توسعه دهند و تحقق بخشند. این امر هم نشان دهنده این است که مهارت‌ها و شایستگی‌های موردنیاز ایرباس سریع‌تر از سیستم‌های موجود برای ارائه آن مهارت‌ها و شایستگی‌ها در حال تغییر هستند، و هم بستری برای تسهیل ارتباطات و همکاری با دانشگاه‌ها برای کاهش شکاف مهارت‌ها و کمبود استعدادها می‌باشد.

چشم‌انداز ایرباس از مهندس آینده بر چهار ستون استوار است: (۱) مهارت‌های فنی؛ (۲) رشته‌های عرضی[۵]؛ (۳) رشته‌های عمومی؛ و (۴) مهارت‌های نرم. مهارت‌های نرم با توجه به نیاز به همکاری در محیط‌های مسطح‌تر و پیچیده‌تر، با تأکید بر مهارت‌های بین‌فردی، کار تیمی و همچنین مهارت‌های بین‌فرهنگی، اهمیت زیادی دارند. علاوه‌براین، در پاسخ به دیجیتالی‌شدن مهندسی، این چشم‌انداز بر نیاز به دستیابی به مهارت‌های دیجیتال مانند تجزیه و تحلیل پیشرفته، تفکر کارآفرینی و مهارت‌های امنیت سایبری تاکید می‌کند.

از سوی دیگر، فعالیت‌های ای‌جی‌یوپی‌پی نیز بسیار گسترده است. این موارد شامل همکاری آکادمیک (ارائه کارگاه‌هایی با تمرکز بر شایستگی‌های استراتژیک (مهارت‌های فنی و نرم)، توسعه شایستگی‌های دیجیتال دانشگاه‌ها و دانشجویان، توسعه دوره‌های آموزشی آنلاین و حضوری)، نوآوری (سه مرکز تحقیقاتی در بریتانیا و اسپانیا و آکادمی تابستانی هوانوردی در دانشگاه فناوری دلفت[۶])، توسعه شبکه و شرکت در فعالیت‌های پردیس برای ارتقای شرکت در سوئد، آلمان، بریتانیا، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا می‌باشد.

  • مرکز هوش مصنوعی شرکت بوش

مرکز بوش برای هوش مصنوعی (بی‌سی‌ای‌آ)[۷] یک برنامه چندملیتی با مکان‌هایی در آلمان، ایالات متحده، اسرائیل و هند است تا قابلیت استفاده از هوش مصنوعی را در محصولات و خدمات متعدد ارتقا دهد. این برنامه در کنار رشد پیشرفته‌ترین تحقیقات هوش مصنوعی و ارتقاء قوی‌تر، ایمن‌تر، مطمئن‌تر و قابل‌بیان‌تر کردن هوش مصنوعی، با طیف وسیعی از محصولات خود از کالاهای خانگی تا خودران، مسیر تحقیق و توسعه تا پذیرش در بوش را کوتاه‌تر می‌کند. بوش تا سال ۲۰۲۱ ۳۰۰ میلیون یورو در این ابتکار سرمایه‌گذاری کرده است.

بی‌سی‌ای‌آ، به‌عنوان مرکز صلاحیت داخلی بوش، مشاوره داخلی، آموزش و پشتیبانی را در به‌کارگیری هوش مصنوعی در تمام نهادهای بوش ارائه می‌دهد. برای تسهیل تحقیقات در سطح جهانی، به‌عنوان یکی از عوامل موفقیت، یکی از عناصر کلیدی این برنامه همکاری با مؤسسات دانشگاهی است. بوش با دانشگاه کارنگی ملون[۸] در ایالات متحده، با دانشگاه آمستردام[۹] و دانشگاه فرایبورگ[۱۰] در اروپا همکاری کرده است. علاوه‌براین، شرکت بوش یکی از اعضای موسس و شریک اصلی سایبر ولی[۱۱] است که به‌عنوان شرکای دانشگاهی دانشگاه اشتوتگارت[۱۲]، دانشگاه توبینگن[۱۳] و مؤسسه ماکس پلانک[۱۴] برای سیستم‌های هوشمند است. بخشی از تعهد بوش در سایبر ولی، ایجاد یک موقعیت استادی با تمرکز بر یادگیری ماشین در دانشگاه توبینگن است که طی ده سال حمایت مالی ۵٫۵ میلیون یورویی دارد. علاوه‌براین، بوش ۳ میلیون یورو برای ایجاد مرکز «آزمایشگاه دلتا»[۱۵] در آمستردام سرمایه‌گذاری کرده است. هدف کلی تحقیقات هوش مصنوعی بوش، ترویج تبادل قوی‌تر بین تحقیقات بنیادی و کاربردی از طریق انتقال دانش، و در نتیجه تولید دانش و نوآوری‌های جدید است. همکاری بین محققان یافته‌هایی را ارائه می‌دهد که در کنفرانس‌ها و مجلات برجسته دانشگاهی منتشر می‌شود.

برای ترویج بیشتر همکاری بین صنعت و تحقیقات آکادمیک، بوش با همکاری سایبر ولی اولین کنفرانس تحقیقاتی اختصاصی هوش مصنوعی در اروپا که محققان متخصص صنعت و دانشگاه را گرد هم می‌آورد را در سال ۲۰۱۸ میزبانی کرد.

از نظر توسعه مهارت‌ها و استعدادها، این برنامه و ابتکارات از توسعه کارشناسان در زمینه هوش مصنوعی حمایت می‌کنند. زیرا دانشجویان از همکاری با دانشگاه و صنعت برای پیشبرد تحقیقات خود سود می‌برند. علاوه‌براین، از طرف بوش، کارمندان این فرصت را دارند که مهارت‌ها و تخصص خود را در زمینه هوش مصنوعی توسعه دهند و به ارتقاء جنبه یادگیری مادام‌العمر خود کمک نمایند. این امر مبنایی برای شکل‌گیری متخصصان بیشتر در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در هر دو طرف ایجاد می‌کند.

  • آکادمی شبکه‌ سیسکو

آکادمی شبکه‌ سیسکو[۱۶] یک برنامه مهارت‌های فناوری اطلاعات و ایجاد شغل برای مؤسسات و افراد در سراسر جهان است که خدمات آموزشی، آموزش‌های فنی و مربیگری شغلی را ارائه می‌دهد. این برنامه که در حال حاضر در ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا وجود دارد، رکن مهمی از خط‌مشی مسئولیت اجتماعی شرکت سیسکو است و آموزش‌های کلاسی، آموزش آنلاین، ابزارهای تعاملی و یادگیری عملی را به دانش‌پذیران با هر زمینه اجتماعی-اقتصادی ارائه می‌دهد. موضوعات اصلی تحت پوشش دوره‌ها عبارتند از: شبکه‌، برنامه‌نویسی، اینترنت اشیا، امنیت سایبری، سیستم‌های عامل و کارآفرینی.

این برنامه اساساً به‌صورت رایگان برای همه دانش‌پذیران ارائه می‌شود و علیرغم شروع کوچک خود در سال ۱۹۹۷، آکادمی اکنون به سازمانی تبدیل شده است که جامعه‌ای از همه ذینفعان مرتبط از جمله سایر شرکت‌ها (به‌عنوان مثال آی‌بی‌ام[۱۷] و وریزون[۱۸])، دانشگاه‌ها، سازمان‌های دولتی و تعلیم‌دهندگان، ایجاد می‌کند که همچنین اهداف بلندپروازانه‌ای را نیز تعیین کرده است؛ رساندن مزایای دیجیتالی‌شدن به ۱ میلیارد نفر تا سال ۲۰۲۵٫ در اتحادیه اروپا، سیسکو متعهد شده است که ۱ میلیون دانش‌پذیر را در یک دوره ۲۰۱۷-۲۰۲۰ (۴ سال) آموزش دهد. همچنین سیسکو به ائتلاف بزرگ برای مشاغل دیجیتال با همکاری کمیسیون اروپا پیوسته است. این برنامه همچنین شبکه گسترده‌ای از مراکز پشتیبانی آکادمی و مراکز آموزش مربی ایجاد کرده است که نه تنها دانش‌پذیران بلکه معلمان و تعلیم‌دهندگان را نیز آموزش می‌دهند.

  • آکادمی مهارت‌های آی‌بی‌ام

آکادمی مهارت‌های آی‌بی‌ام[۱۹] یک ابتکار خصوصی است که توسط آی‌بی‌ام راه‌اندازی شده و به دانشجویانی که در دانشگاه‌ها ثبت‌نام کرده‌اند، آموزش‌هایی ارائه می‌دهد. این برنامه به دانشگاه‌ها در پر کردن شکاف بین دانشگاه و کسب‌وکارها کمک می‌کند، یادگیری دانش‌پذیران را از طریق تجربیات عملی با آخرین فناوری‌ها بهبود می‌بخشد و به ارتباط دانشجویان با بازار کار کمک می‌نماید. از طریق مشارکت با دانشگاه‌ها، دانشجویان و مربیان در زمینه‌های فناوری اطلاعات و غیرمرتبط با فناوری اطلاعات می‌توانند در چندین حوزه از هوش مصنوعی تا کوانتومی شرکت کنند. هر حوزه یا مسیر دارای تعدادی هدف یادگیری مهارت‌محور متمایز می‌باشد که بر اساس تحقیقات بازار و مطابق با مشاغل پرتقاضا در بازار است.

آموزش از طریق یک ماژول یادگیری ترکیبی انجام می شود که تا حدی مبتنی بر وب (تقریباً ۸۰٪) و تا حدی مبتنی بر کلاس و به‌صورت حضوری (تقریباً ۲۰٪) است. پس از اتمام موفقیت‌آمیز یک مسیر، یک دانش‌پذیر یک نشان آ‌بی‌ام دریافت می‌کند. این آکادمی به‌صورت آزمایشی در تعدادی از کشورهای آفریقایی شروع به‌کار کرد، اما اکنون به مناطق مختلف از جمله آسیا، اقیانوسیه و ایالات متحده گسترش یافته است. سازمان‎های همکار در حال حاضر یک شرکت ارائه‌دهندۀ آموزش و مربیگری، و دانشگاه علم و فناوری وروشلاو[۲۰] هستند، هدف از این طرح، مشارکت با صدها دانشگاه در سراسر اروپا است. با استفاده از شبکه گسترده همکاری دانشگاهی خود، از سال ۲۰۱۴، سال راه‌اندازی آکادمی، ۳۵۰۰۰ دانش‌پذیر دانشگاه در برنامه آکادمی مهارت‌های آی‌بی‌ام شرکت کردند و ۹۰۰۰ دانشجو نشان‌ دریافت کردند. این دانش‌پذیران از ۱۰ کشور مختلف آمده بودند و در ۱۵۰ دانشگاه مختلف تحصیل کردند. از بین دانش‌پذیرانی که حداقل در یک دوره‌ شرکت کردند، ۶۰٪ اکنون شغل دارند.

  • آکادمی مایکروسافت

برنامه حرفه‌ای مایکروسافت برای کمک به کسب مهارت‌های فنی آمادگی کار و کسب تجربۀ دنیای واقعی از طریق دوره‌های آنلاین، آزمایشگاه‌های عملی و آموزش‌های تخصصی ایجاد شده است. مایکروسافت معتقد است داشتن این مهارت‌ها می‌تواند افراد را در مسیر شغلی مفیدی قرار دهد. این برنامۀ حرفه‌ای، دوره‌هایی مانند هوش مصنوعی، علم داده، امنیت سایبری، مدیریت ابر، دواپس و پشتیبانی فناوری اطلاعات را شامل می‌شود.

مدرسان دوره‌های برنامه حرفه‌ای مایکروسافت، ترکیبی از صنعت و دانشگاه هستند و چشم‌اندازی منحصربه‌فرد به دانش‌پذیران ارائه می‌دهند. آنها نه تنها تسلط کافی نسبت به فناوری که آموزش می‌دهند دارند، بلکه بسیاری از آنها از تیم‌هایی هستند که ابزارهای واقعی را توسعه داده‌اند و دانش تخصصی درباره مفاهیم اساسی نیز دارند.

[۱] Virgin Media

[۲] Green Park

[۳] Richard Branson

[۴] Airbus Global University Partner Programme (AGUPP)

[۵] transversal disciplines

[۶] Technische Universiteit Delft

[۷] Bosch Centre for Artificial Intelligence (BCAI)

[۸] Carnegie Mellon University

[۹] University of Amsterdam

[۱۰] University of Freiburg

[۱۱] Cyber Valley

[۱۲] University of Stuttgart

[۱۳] University of Tübingen

[۱۴] Max Planck Institute

[۱۵] Delta-Lab

[۱۶] Cisco Networking Academy

[۱۷] IBM

[۱۸] Verizon

[۱۹] IBM Skills Academy

[۲۰]  Wroclaw University of Science and Technology

مقالات مرتبط:

استعداد دیجیتال کیست؟

مبانی مدیریت استعدادهای دیجیتال

نمونه های موردی مدیریت استعداد دیجیتال در صنعت بانکداری

سازوکارها و ابزارهای مدیریت استعداد دیجیتال

انتشار اپیزود هجده: استعداد دیجیتال کیست و چه می‌خواهد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this