ابتکارات شرکت‌های تلکامی در حوزه استراتژی دیجیتال

ابتکارات شرکت‌های تلکامی در حوزه استراتژی دیجیتال

در مطالب قبلی با ابتکارات شرکت‌های تلکامی در حوزه «رهبری و حکمرانی» و «استعداد دیجیتال» آشنا شدیم و این مطلب به ابتکارات این شرکت‌ها در حوزه استراتژی دیجیتال می‌پردازیم.

شرکت ام‌تی‌ان با بررسی جامع استراتژی خود متوجه شد که با موقعیت‌یابی مجدد می‌تواند رشد پایدار و ارتباط بیشتر را در سال ۲۰۲۵ تضمین کند. این شرکت عملیات مرکزی قدرتمند ایجاد کرده است که توسط بزرگترین شبکه ثابت و تلفن همراه در آفریقا پشتیبانی می‌شود: شرکتی بزرگ، متصل، مشتری‌محور، دارای شبکه توزیع بی‌نظیر و یکی از بزرگترین برندهای بازار.

با شروع کرونا در سراسر جهان، در کنار ایجاد چالش‌هایی برای شرکت، فرصت‌هایی را نیز به همراه داشت. این عوامل باعث نیاز به تغییر استراتژی این شرکت شد. استراتژی بازبینی شده این شرکت برای سال ۲۰۲۵، ایجاد بزرگترین و با ارزش‌ترین کسب‌وکار پلتفرمی در آفریقا را در نظر دارد. این موضوع بر ابعاد گسترده اتصال و زیرساخت کسب‌وکار، ایجاد دسترسی برای اتصال به شبکه پهن‌باند ثابت و سیار برای مشتریان خرد، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی تکیه دارد. این شرکت ۴ اولویت استراتژیک خود را (شکل ۱) در گرو ۵ عامل حیاتی برای عملیاتی کردن استراتژی خود شناسایی کرده است (شکل ۲)  (ام‌تی‌ان گروپ، ۲۰۲۱).

چهار اولویت راهبردی در شرکت ام‌تی‌ان

شکل ۱. چهار اولویت راهبردی در شرکت ام‌تی‌ان

پنج عامل حیاتی برای تحقق استراتژی‌های شرکت ام‌تی‌ان

شکل ۲. پنج عامل حیاتی برای تحقق استراتژی‌های شرکت ام‌تی‌ان

شرکت بریتیش تلکامیونیکیشن (بی‌تی) نیز بیان می‌کند که تحول دیجیتال فرصتی برای رشد، دیجیتالی‌شدن و تبدیل کردن کسب‌وکار به یک کسب‌وکار موفق در آینده است. استراتژی تحول دیجیتال بیان می‌کند که دقیقاً کجا می‌توانند از فناوری‌ها بهره بگیرند و چه مزایا و بازدهی دارد. یک استراتژی جامع شامل تجزیه و تحلیل فرآیندهای فعلی، شناسایی نقاط درد و ریسک‌ها و سپس شناسایی ابزارهای دیجیتالی کارا برای بهبود آن‌ها است (بی‌تی گروپ، ۲۰۲۱).

این شرکت در جدیدترین بازبینی خود، با تعیین چشم‌اندازی برای سال ۲۰۳۰، سه استراتژی (شکل ۳) تعیین کرده است:

  • ایجاد بنیادی قوی از لحاظ فناوری (ساخت بهترین شبکه یکپارچه و همگرا)، عملیاتی (ایجاد فرآیندهایی ساده‌تر و شرکتی پویا) و فرهنگی (فرهنگی که در آن کارکنان به بهترین خود تبدیل می‌شوند).
  • ایجاد تجربه مشتری قوی و خوشایند: ما با ایجاد ارتباط بین تعداد افراد بیشتر و حرکت از محصولات به نتایج بهتر و خروجی‌های هوشمندانه، بی‌وقفه بر ایجاد تجربه مشتری برجسته تمرکز خواهیم کرد. وقتی نیازهای مشتریان را در اولویت قرار می‌دهیم، شفاف عمل می‌کنیم و از امنیت، داده‌ و ترجیحات آنها محافظت می‌کنیم، تجربه‌ای بی‌عیب و نقص ایجاد خواهیم کرد.
  • حرکت به سمت آینده‌ای روشن و پایدار: ما معتقدیم که بهترین راه پیش‌رو با اقدامات جسورانه هموار است. ما وظیفه داریم یک شریک مطمئن برای همه ذینفعان خود باشیم، در ساخت راه‌حل‌هایی برای چالش‌های بزرگ مانند تغییر آب و هوا، کمبود مهارت‌های دیجیتال و استفاده از پیشرفت‌های فناوری به نفع همه کمک کنیم (بی‌تی گروپ، ۲۰۲۱).

استراتژی و هدف شرکت بی‌تی

شکل ۳. استراتژی و هدف شرکت بی‌تی

با بیان ابتکارات دیجیتال دو شرکت فعال در صنعت تلکام در حوزه استراتژی دیجیتال، مشخص شد که با حرکت سازمان‌ها به سمت تحول دیجیتال، آن‌ها استراتژی‌های خود را بر مبنای این حرکت نوشته و در استراتژی‌های قبلی خود بازنگری می‌کنند. نکته حائز اهمیت این است، که شرکت‌های حوزه تلکام به خوبی متوجه شده‌اند که بعد فنی تنها یکی از ابعاد برای موفقیت در مسیر تحول دیجیتال است و در کنار آن، به سایر ابعاد از جمله تجربه مشتری، فرهنگ، فرآیند و شبکه‌سازی اشاره شده است.

مقالات مرتبط:

تحول دیجیتال در صنعت تلکام

اصول تحول دیجیتال در صنعت تلکام

استراتژی دیجیتال چیست؟

چارچوب‌های تدوین استراتژی دیجیتال برای سازمان‌ها

محیط کار دیجیتال در صنعت تلکام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this