در مطالب قبلی با ابتکارات شرکتهای تلکامی در حوزه «رهبری و حکمرانی» و «استعداد دیجیتال» آشنا شدیم و این مطلب به ابتکارات این شرکتها در حوزه استراتژی دیجیتال میپردازیم.
شرکت امتیان با بررسی جامع استراتژی خود متوجه شد که با موقعیتیابی مجدد میتواند رشد پایدار و ارتباط بیشتر را در سال ۲۰۲۵ تضمین کند. این شرکت عملیات مرکزی قدرتمند ایجاد کرده است که توسط بزرگترین شبکه ثابت و تلفن همراه در آفریقا پشتیبانی میشود: شرکتی بزرگ، متصل، مشتریمحور، دارای شبکه توزیع بینظیر و یکی از بزرگترین برندهای بازار.
با شروع کرونا در سراسر جهان، در کنار ایجاد چالشهایی برای شرکت، فرصتهایی را نیز به همراه داشت. این عوامل باعث نیاز به تغییر استراتژی این شرکت شد. استراتژی بازبینی شده این شرکت برای سال ۲۰۲۵، ایجاد بزرگترین و با ارزشترین کسبوکار پلتفرمی در آفریقا را در نظر دارد. این موضوع بر ابعاد گسترده اتصال و زیرساخت کسبوکار، ایجاد دسترسی برای اتصال به شبکه پهنباند ثابت و سیار برای مشتریان خرد، شرکتها و بنگاههای اقتصادی تکیه دارد. این شرکت ۴ اولویت استراتژیک خود را (شکل ۱) در گرو ۵ عامل حیاتی برای عملیاتی کردن استراتژی خود شناسایی کرده است (شکل ۲) (امتیان گروپ، ۲۰۲۱).
شکل ۱. چهار اولویت راهبردی در شرکت امتیان
شکل ۲. پنج عامل حیاتی برای تحقق استراتژیهای شرکت امتیان
شرکت بریتیش تلکامیونیکیشن (بیتی) نیز بیان میکند که تحول دیجیتال فرصتی برای رشد، دیجیتالیشدن و تبدیل کردن کسبوکار به یک کسبوکار موفق در آینده است. استراتژی تحول دیجیتال بیان میکند که دقیقاً کجا میتوانند از فناوریها بهره بگیرند و چه مزایا و بازدهی دارد. یک استراتژی جامع شامل تجزیه و تحلیل فرآیندهای فعلی، شناسایی نقاط درد و ریسکها و سپس شناسایی ابزارهای دیجیتالی کارا برای بهبود آنها است (بیتی گروپ، ۲۰۲۱).
این شرکت در جدیدترین بازبینی خود، با تعیین چشماندازی برای سال ۲۰۳۰، سه استراتژی (شکل ۳) تعیین کرده است:
شکل ۳. استراتژی و هدف شرکت بیتی
با بیان ابتکارات دیجیتال دو شرکت فعال در صنعت تلکام در حوزه استراتژی دیجیتال، مشخص شد که با حرکت سازمانها به سمت تحول دیجیتال، آنها استراتژیهای خود را بر مبنای این حرکت نوشته و در استراتژیهای قبلی خود بازنگری میکنند. نکته حائز اهمیت این است، که شرکتهای حوزه تلکام به خوبی متوجه شدهاند که بعد فنی تنها یکی از ابعاد برای موفقیت در مسیر تحول دیجیتال است و در کنار آن، به سایر ابعاد از جمله تجربه مشتری، فرهنگ، فرآیند و شبکهسازی اشاره شده است.
اصول تحول دیجیتال در صنعت تلکام