در طول دو سال گذشته، جهان از شوک همهگیری در حال فروپاشی بوده است و اکنون کسبوکارها در تلاش هستند تا به وضعیت «عادی بعدی[۱]» خود بروند. بسیاری معتقد هستند که این نشاندهندۀ فرصتی برای مهندسی کردن یک آینده بهتر است. میتوان گفت این فرصت برای بازنگری اساسی درباره این است که چگونه میتوان به سمت جلو حرکت کرد و نه تنها مسیرهای قبلی فناوری اطلاعات را بهبود بخشید. مشخص است که در دنیای جاهطلبیهای نامحدود و منابع محدود، کسبوکارها تلاش میکنند تا دریابند که چگونه با کمترین میزان، کارهای بیشتری انجام دهند. در ادامه روندهای عمده فناورانه سال ۲۰۲۲ بررسی میشوند.
در سال ۲۰۲۲ رمزارزهای مد روز و توکنهای غیرقابل معاوضه (NFT[2]) سرفصل رسانهها و تصور عمومی را به خود اختصاص میدهند، این فناوریها و سایر فناوریهای بلاکچین و دفترکل توزیعشده نیز موجهایی را در سازمانها ایجاد میکنند. در واقع، پلتفرمهای بلاکچین و دفترکل توزیعشده از چرخههای ناامیدکننده عبور کردهاند و به خوبی در راه رسیدن به بهرهوری واقعی هستند.
آنها اساساً ماهیت انجام کسبوکار در سراسر مرزهای سازمانی را تغییر میدهند و به سازمانها کمک میکنند تا نحوه ساخت و مدیریت هویت، دادهها، برند، منابع، گواهینامههای حرفهای، حق نشر و سایر داراییهای ملموس و دیجیتال را دوباره بازنمایی کنند. در این خصوص پیشرفتهای فناورانۀ در حال ظهور و استانداردهای رگولاتوری، بهویژه در شبکهها و پلتفرمهای غیرعمومی، به پذیرش و سازگاری کسبوکارها، فراتر از سازمانهای خدمات مالی کمک میکنند. هرچه که سازمانها بلاکچین و دفترکل توزیعشده را راحتتر قبول کنند، موارد استفاده خلاقانهتری در بسیاری از صنایع ظاهر میشود، رهبران معتبر صنایع مجموعههای خود را گسترش میدهند و جریانهای ارزش جدیدی ایجاد میکنند.
تیمهای امنیتی ممکن است به زودی تحت تأثیر حجم زیاد، پیچیدگی و دشواری شناسایی حملات سایبری قرار گیرند. سطوح حمله سازمانی به طور تصاعدی در حال گسترش هستند. استفاده از فایوجی همراه با تعداد دستگاههای متصل به شبکه در حال رشد است؛ کار از راه دور در حال افزایش است؛ و حملات شخص ثالث بهطور فزایندهای مخرب شدهاند. زمان آن فرا رسیده است که سازمانها برای پشتیبانی هوش مصنوعی از کسبوکارشان اقدام کنند. هوش مصنوعی سایبری میتواند نیرویی افزایشی باشد که سازمانها را قادر میسازد نه تنها سریعتر از آنچه مهاجمان میتوانند حرکت کنند واکنش نشان دهند، بلکه این حرکتها را پیشبینی کرده و از قبل اقدام کنند.
هوش مصنوعی را میتوان فراتر از اپلیکیشنهای توسعهیافته، مانند استفاده از آن برای تسریع تجزیه و تحلیل دادهها، شناسایی موارد ناایمن و کشف تهدیدات، توسعه داد. این تکنیکهای نوظهور هوش مصنوعی میتوانند به تحلیلگران انسانی کمک کنند تا بر پیشگیری و اصلاح و ایجاد وضعیت امنیتی فعالتر و منعطفتر تمرکز کنند. همچنین همانطور که هوش مصنوعی در سراسر کسبوکار بهکار گرفته میشود، میتوان از آن برای کمک به محافظت از منابع ارزشمند هوش مصنوعی و مبارزه با حملات مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کرد.
در سال ۲۰۲۲ از جایگاه اجتنابناپذیر پلتفرمهای بومی ابر نمیتوان چشمپوشی کرد. این پلتفرمها که نویدبخش مقیاسپذیری و سازگاری هستند، هم در عملکرد و هم در مدیریت هزینه انتخاب مناسبی هستند.
پلتفرمهای بومی ابر آنهایی هستند که بهطور خاص برای استقرار ابر طراحی و توسعه یافتهاند. به جای استفاده از اپلیکیشن خارج از ابر موجود و انتقال آن به ابر، اپلیکیشنهای بومی ابر بهطور منحصر به فردی طراحی شدهاند تا در فضای ابری کار کنند و از پتانسیل کامل آن استفاده کنند. آنها از سرعت و چابکی ابر استفاده میکنند و ساخت، انتشار و استقرار سریع اپلیکیشنها و بهروزرسانیها را برای سازمانها آسانتر میکنند و به افزایش چابکی، انعطافپذیری و مقیاسپذیری در ابرها کمک مینماید.
همچنین این پلتفرمها که از قابلیتهای ابتدایی رایانش ابری برای ارائه قابلیتهای فناوری اطلاعات مقیاسپذیر و منعطف «بهعنوان سرویس»[۴] بهرهبرداری میکنند، انتظار میرود تا سال ۲۰۲۵ اساس ۹۵ درصد از پروژههای تحول دیجیتال سازمانها را به خود اختصاص دهند. این مقدار در سال ۲۰۲۱ فقط ۴۰ درصد بوده است.
در سالهای اخیر بازار فناوریهای منابع انسانی داغ بوده و اکنون نیز در حال ورود به دوره کاملاً جدیدی از راهحلها میباشد. سازمانها برای سالهای متمادی بر یکپارچهسازی فرایندها تمرکز کردند و سیستمهای مدیریت استعداد یکپارچه خریداری نمودند. اکنون همه این سیستمها به پلتفرمهای مبتنی بر ابر تبدیل شدهاند. دسترسی و استفاده از اپلیکیشنهای مبتنی بر ابر نسبت به برنامههای دارای مجوز سهلتر است، بنابراین بازار فناوری منابع انسانی با استقبال بیسابقهای از این فناوریها مواجه شد.
در چند سال اخیر نسل جدیدی از سیستمهای ردیابی متقاضیان، سیستمهای ارزیابی، پلتفرمهای یادگیری تجربه، ابزارهای نظرسنجی، مدیریت نیروی کار و پلتفرمهای رفاهی و فرهنگی توسعه پیدا کردند. این ابزارها هرکاری را که در منابع انسانی انجام میشود را شامل میشود. بااینحال در طراحی اولیه آنها، موارد «هوشمندی»، «دادهمحوری» و «تجربهمحوری» درنظر گرفته نشده است. بنابراین این بخش از اپلیکیشنها که نادیده گرفته شده است نیاز به توسعه دارد و با توجه به تحولات دو سال اخیر، باید لایههای دیگری به فناوریهای حوزه منابع انسانی نظیر سیستمهای مارکتپلیس استعداد[۵]، ابرهای استعداد[۶]، موتورهای طبقهبندی استعدادها و حتی چتباتهای هوشمند اضافه شود.
کسبوکار هوشمند ترکیبی یک روند مهم در ۲۰۲۲ است که پذیرش آن به سازمانها این اجازه را میدهد تا مطابق با خواستههای مشتری و تغییرات ناخواسته تنظیم شوند. اپلیکیشنهای قابل ترکیب از اجزای ماژولار کسبوکارمحور ساخته میشوند. بهعبارت دیگر، اپلیکیشنهای قابل ترکیب مفهوم یا ایدهای است که اجزای عملکردی یک اپلیکیشن را میتوان از کل اپلیکیشن یا فرایند جدا کرد. این بدان معناست که اپلیکیشنهای جدیدی که توانمندتر هستند، میتوانند با عملکرد بهتر و هدف بزرگتر ایجاد شوند تا کارایی کسبوکار را افزایش دهند.
نرمافزارهای بههنگام و اپلیکیشنهای قابل ترکیب امکانی فراهم میکنند که از پیچیدگی عملیاتی بار کاری سنتی کاسته شود و شتاب عملیاتی برای سرویسها و اپلیکیشنهای نسل بعد افزایش یابد. این امر آنجایی اهمیت مییابد که با توجه به اینکه نیازهای کسبوکاری در طول زمان تغییر میکند، نوآوری و سازگاری به راهحلهای قابل ترکیب ماژولمحور بیشتر نیاز پیدا میکنند.
برای مطالعه روندهای سایر ابعاد مدل ۲۰۲۰۰، به لینکهای زیر مراجعه کنید:
۵ روند عمده تجربه دیجیتال کارکنان در سال ۲۰۲۲
۵ روند عمده فرایند دیجیتال در سال ۲۰۲۲
۵ روند عمده حکمرانی و رهبری دیجیتال در سال ۲۰۲۲
۵ روند عمده استراتژی دیجیتال در سال ۲۰۲۲
۵ روند عمده فرهنگ و مهارت دیجیتال در سال ۲۰۲۲
انتشار اپیزود یازده: مدل بلوغ دیجیتال ۲۰۲۰۰
[۱] Next normal
[۲] Nonfungible Token
[۳] Cloud-native platform
[۴] As a service
[۵] Talent marketplace systems
[۶] Skills clouds
[۷] Composable application