فناوریهای جدید، تقاضاهای در حال تحول مشتری، تغییرات اجتماعی و همهگیری کووید ۱۹، بهسرعت در حال تغییر چشمانداز کسبوکار هستند. این عوامل راه را برای شرکتهای مستقل از مکان، بازارهای خاص (نیچ مارکت[۱])، صنایع تحولآفرین و همچنین همکاری میان تیمهای جهانی هموار کردند. بااینحال، برای بهرهمندی از مزایایی که این تغییرات ارائه میدهند، سازمانها باید خود را در جریان روندهای نوظهور قرار دهند. در ادامه روندهای عمده مرتبط با این حوزه در سال ۲۰۲۲ ارائه میشوند.
انبوهی از فناوریهای جدید نوید سادهسازی سازوکارهای به اشتراکگذاری دادهها در سراسر یک سازمان و بین سازمانها را با حفظ حریم خصوصی میدهند. بهعنوان بخشی از روند رو به رشد، سازمانها ارزش بیشتری را از دادههای حساس خود آزاد میکنند و در عین حال از حجم عظیمی از دادههای منابع خارجی استفاده میکنند که بهطور سنتی محدود نبوده است. این امر میتواند عرصه جدیدی از فرصتهای دادهمحور را باز کند.
در واقع، توانایی به اشتراک گذاشتن دادههای ایمن با دیگران در یک اکوسیستم یا زنجیره ارزش، باعث ایجاد مدلها و محصولات کسبوکاری جدید میشود. برای مثال، با ادغام دادههای بالینی روی پلتفرمهای مشترک در روزهای اولیه همهگیری کووید ۱۹، محققان، مقامات پزشکی و سازندگان دارو توانستند توسعه درمانها و واکسنها را تسریع کنند. علاوهبراین، همین پروتکلهای اشتراکگذاری داده به سازندگان دارو، سازمانهای دولتی، بیمارستانها و داروخانهها کمک کرده است تا برنامههای واکسیناسیون گستردهای را هماهنگ و اجرا نمایند که کارایی و ایمنی را در عین حفظ مالکیت معنوی در اولویت قرار میدهند.
همان شرایطی که باعث شد مهاجرت دیجیتالی اتفاق بیفتد، جهانیگرایی را نیز مجاز کرده است. در حالی که مهاجرت دیجیتال مدیران را قادر میسازد تا کسبوکار خود را از خانه یا سایر نقاط جهان مدیریت کنند، جهانیگرایی تمرین کار با تیمهای بینالمللی برای ایجاد، حمایت و گسترش کسبوکار خود است.
حقیقت این است که جهانیگرایی برای سالیان متمادی یک روند عمومی بوده است. اما، گاهی اوقات، این اشتباه بوجود میآید که این امر فقط یک گزینه برای شرکتهای بزرگتر است. برخی نیز تصور میکنند که جهانیگرایی تنها یک انتخاب برای شرکتها پس از سالها یا چندین ماه پس از شروع به کار است. بااینحال، بسیاری کسبوکار خود را با جهانیگرایی آغاز کردند و این امر با رشد مداوم کار از راه دور، به خصوص پس از همه گیری در حال افزایش است.
همانطور که تلفنهای همراه به راهی برای تجارت الکترونیک تبدیل شدند، پلتفرمهای رسانههای اجتماعی نیز چنین شدهاند. تجارت اجتماعی بهطور طبیعی به دلیل استفاده از رسانههای اجتماعی افزایش یافته است. همانطور که رسانههای اجتماعی محبوبتر میشوند، بسیاری از مردم شروع به انجام کاری کاملا طبیعی کردهاند؛ آنها شروع به خرید و فروش از سایتهای آنلاین و برنامههای رسانههای اجتماعی کردند. بههرحال، رسانههای اجتماعی مردمی دارند و مردم چیزهایی را دوست دارند و خریداری میکنند.
تجارت اجتماعی یک فرایند است که در آن تجارت الکترونیک و رسانههای اجتماعی هر دو بهطور گسترده مورد استفاده قرار میگیرند. با توجه به فعالیت رسانههای اجتماعی فعلی در زمینه تجارت اجتماعی، انتظار میرود که سایر پلتفرمهای اجتماعی نیز در چند سال آینده از این روند پیروی کنند. همچنین، نه تنها انتظار میرود که تعداد افراد در تجارت اجتماعی افزایش یابد بلکه پیشبینی میشود که فروش اجتماعی در سالهای آینده پیچیدهتر نیز خواهد شد.
امروزه مدل مبتنی بر اشتراک در کسبوکارها در حال افزایش است. با وجود همهگیری که مردم را مجبور به فاصله گرفتن از دنیای خارج کرده است، مشاغل اشتراکی نرخ رشد بیشتری داشتند. این امر در صنایع مختلف نظیر مخابرات، مراقبتهای بهداشتی، رسانه و سرگرمی، خردهفروشی، فناوری اطلاعات و بسیاری دیگر وجود دارد. پخش موسیقی و فیلم یا حتی وعدههای غذایی برنامهریزیشده، باشگاهها، کلاسهای آنلاین و اپلیکیشنهای آموزشی نیز این کار را انجام میدهند.
میتوان گفت مدلهای مبتنی بر اشتراک، تجسم آینده هستند. در این دوره بهدست آوردن جریانهای درآمد ثابت بیشتر از فروش متناوب منطقی است. بسیاری معتقدند مدلهای مبتنی بر اشتراک بهخصوص با طرحهای پرداخت مکرر خودکار، برای مشتریان نیز راحتتر هستند. این مدل کسبوکار به جای فروش، یک رابطه بلندمدت ایجاد میکند. بازیگران بزرگ صنعت نیز این کار را انجام میدهند. مزیت اصلی این مدل آن است که یک کسبوکار درآمد ثابتی دارد.
بسیاری به تلاشهای مسئولیت اجتماعی شرکت[۳] بهعنوان نوع دیگری از ترفندهای تبلیغاتی روابط عمومی نگاه میکنند. برخی از سازمانها این بخشها را فقط برای حفظ ظاهر دارند. بااینحال، در عصر رسانههای اجتماعی، این موضوع تغییر کرده است. مردم تمایل دارند اطلاعات را در یک لحظه پیدا کنند و به اشتراک بگذارند. بنابراین عدم صداقت بهراحتی قابل تشخیص است. گاهی اوقات میتوان آن را به آسانی و بهصورت غیرواقعی ایجاد کرد. بااینحال واکنش دیجیتالی نسبت به این امر واقعی است. درست بودن یا نبودن اطلاعات مهم نیست. کلمات منتشرشده در برخی از شبکههای اجتماعی مانند توییتر میتواند به معنای افزایش یا کاهش اعتماد و درآمد باشد.
گفته میشود، به نظر میرسد نسلهای جوان هوشیارتر هستند. امروزه بسیاری از نسل هزاره خرید از مارکهای اخلاقی را ترجیح میدهند، برای آنها، همه چیز در مورد مواد اولیه بهدست آمده از منابع اخلاقی، شرایط کاری بهتر برای کارکنان، برابری جنسیتی و سیاستهای سازگار با محیط زیست است. میتوان گفت که این یک تغییر اجتماعی است که بازارهای جدید ایجاد میکند. بنابراین، کسبوکارها در حال حاضر بیشتر مراقب هستند که چگونه عملیاتشان بر سهامداران خارجی خود (به عنوان مثال، جوامع اطراف عملیات آنها و حتی غیرمشتریانی که تحت تأثیر محصولاتشان قرار میگیرند) تأثیر میگذارد.
برای مطالعه روندهای سایر ابعاد مدل ۲۰۲۰۰، به لینکهای زیر مراجعه کنید:
۵ روند عمده تجربه دیجیتال کارکنان در سال ۲۰۲۲
۵ روند عمده فرایند دیجیتال در سال ۲۰۲۲
۵ روند عمده حکمرانی و رهبری دیجیتال در سال ۲۰۲۲
۵ روند عمده استراتژی دیجیتال در سال ۲۰۲۲
۵ روند عمده فرهنگ و مهارت دیجیتال در سال ۲۰۲۲
۵ روند عمده فناوری دیجیتال در سال ۲۰۲۲
۵ روند عمده تجربه دیجیتال مشتری در سال ۲۰۲۲
۵ روند عمده نوآوری دیجیتال در سال ۲۰۲۲
انتشار اپیزود یازده: مدل بلوغ دیجیتال ۲۰۲۰۰
[۱] Niche markets
[۲] Social Commerce
[۳] Corporate Social Responsibility